Finns det någon lag som säger att man måste ha frostskydd i golvvärmeslingorna när man har vattenburen golvvärme??

Om man nu inte har det och det blir strömavbrott en längre tid, låt säga att det fryser. Vad är värsta senariot då?

Lite skum fråga kanske, men jag vill hemskt gärna veta om det e rätt eller fel att bara ha vatten...

jag har då inte hört att det finns någon sådan lag. sen så är det väl inte så många nackdelar med glykolblandning i systemet. om det fryser så kanske slangen spricker och det rinner ut vatten.

Måste en rörmockare fylla glykolblandningen eller kan man göra det själv?
Fast då åker man garanterat på att lufta systemet efteråt åxo. :(

jag fyllde då själv iaf, garaget med 100m2 golvvärme o 5 slingor gick bra att lufta. däremot relaxen på 32m2 med 2 slingor var besvärlig, till slut fick jag sätta ett 1" rör rakt upp på några decimeter som "fångade" luften eftersom den annars ville smite med ut i slangarna igen, efter det så gick det bra att bli kvitt luften.

lier skrev:
Finns det någon lag som säger att man måste ha frostskydd i golvvärmeslingorna när man har vattenburen golvvärme??

Om man nu inte har det och det blir strömavbrott en längre tid, låt säga att det fryser. Vad är värsta senariot då?

Lite skum fråga kanske, men jag vill hemskt gärna veta om det e rätt eller fel att bara ha vatten...
99% av all golvvärme innehåller rent vatten men förväntar man sig att det kommer under 0 grader kan man fylla glykol. I ett bostadshus fryser mer saker än golvet sönder. Vet inte riktigt vad du undrar igentligen?

glykol har en smörjande effekt med och rostskyddande om man skulle ha metal någonstans

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.