2 788 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Lönt med golvvärme?
Hej!
Jag och min sambo är lite oense om nödvändigheten att lägga golvvärme i vår knappt 4 kvm stora hall. Hans argument är att snösask torkar snabbare, men skåne är inte direkt känt för att få så mycket snö. Dessutom planerar vi att sätta in en luftvärmepump, och den troliga platsen är just denna hall, varför jag tror det kommer att torka tillräckligt snabbt ändå. Ett annat argument är att det är behagligt att gå på, men man går där bara om man ska in/ut genom dörren eller in till gästtoaletten. Dessutom är resten av golven ruskigt kalla hela vintern så innetofflor är på jämt. Jag är dessutom rädd att golvet kommer att dra allt för mycket el, pga den öppna planlösningen och drag från dörren.
Vad hade ni gjort? Gör golvet så stor skillnad att det väger upp kostnaderna?
/Maria
Jag och min sambo är lite oense om nödvändigheten att lägga golvvärme i vår knappt 4 kvm stora hall. Hans argument är att snösask torkar snabbare, men skåne är inte direkt känt för att få så mycket snö. Dessutom planerar vi att sätta in en luftvärmepump, och den troliga platsen är just denna hall, varför jag tror det kommer att torka tillräckligt snabbt ändå. Ett annat argument är att det är behagligt att gå på, men man går där bara om man ska in/ut genom dörren eller in till gästtoaletten. Dessutom är resten av golven ruskigt kalla hela vintern så innetofflor är på jämt. Jag är dessutom rädd att golvet kommer att dra allt för mycket el, pga den öppna planlösningen och drag från dörren.
Vad hade ni gjort? Gör golvet så stor skillnad att det väger upp kostnaderna?
/Maria
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
Naturligtvis golvvärme i hallen, det regnar väl i Skåne. Och tänk att mellan ytterskor och tofflorna stå på ett varmt golv. Drar det från ytterdörren så ska ni åtgärda den så det slutar att dra. Jovisst drar golvet el, men det gör tillsatsvärmen i VP också.
Fördelarna överväger.
Prototypen
Fördelarna överväger.
Prototypen
att njuta av golvvärmen dom 4 sekunder medan man bytter skor är inget jag skulle ens märka eller satsa pengar på. Dessutom är kanske isoleringen under inte tillräckligt för att lägga värmegolv?
dina argument emot värmegolv låter mycket förnuftiga och jag håller med dej Maria
gaia
dina argument emot värmegolv låter mycket förnuftiga och jag håller med dej Maria
gaia
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
Jag brukar gå ut i hallen och bara njuta.
Prototypen
Prototypen
Hoppas du vinner och får råd att köpa en snygg dörrmatta till hallen i stället. Argument typ att snö och slask torkar snabbt tilltalar inte mej för jag ska ändå torka av fläckar som den uttorkade slasket lämnar kvar ...msFalke skrev:
Mer praktiskt med en dörrmatta som man kan skaka av då och då
gaia
Klicka här för att svara