HAr varit inne på bergvärme, men kanske onödigt? Kommer att ha ca 40 cm isolering i vägg, U- 1,2 i fönster, vill ha golvvärme vattenburen, vill värma pool med...Vad göra? Är ju ganska stort dock, ca 350...Hjälp mig!

Ingen med en synpunkt? Tycker det är en djungel, och jag vill inte göra nått jag ångrar! Vare sig sätta in ngt som man inte behöver, eller ngt som är för litet...

Snälla, nått tips bara!

du får nog mer svar om du beskriver bättre i ståden vad du ska ha/har för hus & vad du vill läggan ner för arbete & pengar m.m.

som det är nu få man ju ödsla massa tid i o liste ut om du bygger nytt & hur stort hus / hurstort energi behov du har m.m.

(nog ingen som orkar leta efter fakta)

Bygger nytt, Småland, som sagt mkt isolering, ca 350 km, 2 plans, pengar skiljer sig cke nämnvärt från andra, så lie som mjligt med bästa avkastning. Hur stort energibehov vet jag inte då jag räknar med den som senare ska leverera min energikälla ska få räkna ut åt mig.

Och, tack om nån vill??

Du ska förmodligen titta på en FTX-anläggning för ventilationen. Jag gissar att ventilationen kommer att stå för runt hälften av dina värmeförluster.

Alternativen till bergvärme är gissningsvis luft/vatten-värmepump eller pellets+sol om jag får gissa återigen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.