Hej
Har läst ett antal trådar om det här med olika uppvärmnings metoder men det känns som att förvirringen bara ökar för varje tråd som läses :S
Det är så att vi har köpt ett souterränghus som är byggt 1973 på 90 + 90 = 180kvm. Huset har idag en luft/luft värmepump, en kamin på nedre plan och i övrigt eluppvärmda oljeradiatorer.
Men nu är det så att det här har varit dagis en gång i tiden och har då haft ett mekaniskt ventilationssytem och rör till detta ligger kvar på vinden (dock inte hela vägen till alla rummen då förr förra ägaren bara tog bort dessa).
Ventilationen i huset är kass och besiktningsmannen pratade om att det skulle kunna vara läge att koppla på ett ftx system då en del av rördragningen som sagt redan var klar. Kan man då klara sig på bara lvp och ftx systemet då det återvinner värmen?
Huset ska totalrenoveras, åtminstone på övre plan till att börja med. Med andra ord är det ett gyllene tillfälle att dra en massa rör eller vad man nu ska göra för att få till det på ett bra sätt.
Så utifrån detta så vill vi komma på den mest ekonomiska, framtidssäkra och fantastiska uppvärmningsvarianten.
Tomten är på ca 670kvm så jag vet inte om jordvärme är ett alternativ. Eventuellt finns möjlighet att dra in fjärrvärme och det känns ju verkligen som rätt läge att göra en konvertering av något slag då det finns en del olika avdrag att göra just nu. Berg finns det åtminstone väldigt nära så det borde funka att borra där.
Är fjärrvärme, lvp samt ftx systemet en ekonomiskt smart lösning?
Hur har ni gjort eller eller hur önskar ni att ni hade gjort?
Jag är totalt nollställd va det gäller vent och uppvärming så att fråga mig om jag har några shuntar eller nåt sånt är bara att kasta pärlor åt svin :blushing: