1 366 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Inköp utav 2rörs värmerör. Vad är bra/dåligt?
Efter att ha konstaterat att jag har en sämre 1rörs lösning här som då innebär att det vore kört för mig att sätta stora lågtemp raddar, så kommer jag med all säkerhet byta ut till 2rörs...
Jag kommer lämna in alla papper och planer till en firma som ska klura lite på detta.
MEN, jag hade uppskattat att få lite förkunskaper om det. Vad vill jag undvika, vad vill jag ha, vad är bra, vad är dåligt - enligt er?
Rörisen nämnde ett gäng olika alternativ. Jag är väldigt skeptiskt till detta med pressade kopplingar, nu trodde han sig kunna löda utan att huset skulle brinna ner.
-Han var skeptisk till om det fanns rör i rör system för värmen, vilket jag tror mig ha läst någonstans. Fast det kanske är overkill...
Så, dela med er, informera mig..
Jag kommer lämna in alla papper och planer till en firma som ska klura lite på detta.
MEN, jag hade uppskattat att få lite förkunskaper om det. Vad vill jag undvika, vad vill jag ha, vad är bra, vad är dåligt - enligt er?
Rörisen nämnde ett gäng olika alternativ. Jag är väldigt skeptiskt till detta med pressade kopplingar, nu trodde han sig kunna löda utan att huset skulle brinna ner.
-Han var skeptisk till om det fanns rör i rör system för värmen, vilket jag tror mig ha läst någonstans. Fast det kanske är overkill...
Så, dela med er, informera mig..
Hur ska rören dras? synligt eller dolt? Pressade delar är snabbt o smidigt och håller arbetstiden nere. Bara det faktum att man måste sitta eldvakt 4h efter att man gjort den sista lödningen en arbetsdag borde skrämma kunder.
kommer dras dolt i golven.
4 timmar eldvakt känns mer värt än att behöva oroa sig för den dagen det går läck och man får bryta upp golven igen.
Han nämnde;
* ett nytt 1rörs system
* ett synligt 2 rörs system
* ett dolt 2 rörs system med presskopplingar
* ett dolt 2 rörs system med lödningar
* ett dolt 4 rörs system utan skarvar... fast hur snyggt är det med så många rör upp ur golvet, hehe.
4 timmar eldvakt känns mer värt än att behöva oroa sig för den dagen det går läck och man får bryta upp golven igen.
Han nämnde;
* ett nytt 1rörs system
* ett synligt 2 rörs system
* ett dolt 2 rörs system med presskopplingar
* ett dolt 2 rörs system med lödningar
* ett dolt 4 rörs system utan skarvar... fast hur snyggt är det med så många rör upp ur golvet, hehe.
Redigerat:
Det finns pexrör (rörirör) från tex LK eller Wirsbo. att använda 4-rörs system är att föredra. Man ska alltid sträva efter att få så lite skarvar i golv som möjligt. Att använda presskoppling i golv är inte bra. Hellre då att löda, eller använda pex-press.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 054 inlägg
Ska man följa reglerna för heta arbeten så ska både "lödaren" och brandvakten ha utbildning (och kortet), utbildningen måste förnyas vart 5:e år tror jag det var. Utbildningen kostar väl en 1000-2000 spänn.Yrrol skrev:
Hos mig blev det 99% pressade kopplingar.
Protte
Helt korrekt.prototypen skrev:
men man behöver bara bevaka platsen i 1 timme.
Jag gissar på att pexrör är en drastiskt dyrare historia. Samt även om det går läck så måste man ju ändå bryta upp golven.
Lödning känns ju för mig det mest intressanta, men blir ju skeptisk då det inte blev en klar röst på det från er alla.
När jag gick svetskurs så sade de att svetskarvar höll bättre än övrigt gods, ungefär som om man bryter ett ben, har det läkt så håller den punkten bättre än det övriga. Så lött system känns tryggt på något vis.
4rörs, då hade jag ju velat dölja så bara två rör komupp iaf, men då är man ju tillbaka till att ha något i golvet som kan smygläcka. Sen vet jag ju inte om jag har plats för 4rör i mina golv-kanaler, tror iofs det men...
Lödning känns ju för mig det mest intressanta, men blir ju skeptisk då det inte blev en klar röst på det från er alla.
När jag gick svetskurs så sade de att svetskarvar höll bättre än övrigt gods, ungefär som om man bryter ett ben, har det läkt så håller den punkten bättre än det övriga. Så lött system känns tryggt på något vis.
4rörs, då hade jag ju velat dölja så bara två rör komupp iaf, men då är man ju tillbaka till att ha något i golvet som kan smygläcka. Sen vet jag ju inte om jag har plats för 4rör i mina golv-kanaler, tror iofs det men...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 054 inlägg
Kopparrör är ju lite hårda av naturen, löder du med fosforbrons så blir kopparn mjuk och när då rören rör sig pga värmen så är det den mjuka delen som kommer att flexa mest (och brytas av).
Detta skriver jag bara för att du ska få ännu mera ångest.
Protte
Min rörkonsult rekommenderade presskoppling och det tyckte även rörkrökarn och det tyckte även jag som ska betala.
Detta skriver jag bara för att du ska få ännu mera ångest.
Protte
Min rörkonsult rekommenderade presskoppling och det tyckte även rörkrökarn och det tyckte även jag som ska betala.
Kopparrör är dyrare än pex. En av anledningarna till att man använder rörirör är att man ska slippa att bryta upp golv eller väggar. Plaströr håller även bättre än koppar. Om du ska dra rör till dessa element får du vilket du vill eller inte upp två rör vid varje element. Vid användning av pex är det även lättare att få rören att passa mot radiatorerna än vad det är med koppar.
SVENIHÖLA skrev:Kopparrör är dyrare än pex. En av anledningarna till att man använder rörirör är att man ska slippa att bryta upp golv eller väggar. Plaströr håller även bättre än koppar. Om du ska dra rör till dessa element får du vilket du vill eller inte upp två rör vid varje element. Vid användning av pex är det även lättare att få rören att passa mot radiatorerna än vad det är med koppar.
Vill inte inte va sån, men om man ska lägga rören dolt så ryker väll golven, vare sig du använder prisol alupex, pex eller hårda rör.
Jag hade kört, pex och presspex kopplingar det är mtt råd, då blir det smidigt för installatören att arbeta. Och resultatet kommer bli bra,.
Vad det gäller lödning eller press så tror jag inte att skillnaden i hållbarhet är så stor. Är du rädd för skarvar, ja bygg en fördelare och dra obrutna rör till varje enskild radiator, mer rör = kostar mer, men supersäkert då det inte finns en skarv i golvet.
Klicka här för att svara