910 läst ·
3 svar
910 läst
3 svar
värmesystem
Hej
Jag har ett hus med vattenburet system i 3plan.
Jag ska inreda källaren och montera radiatorer , systemet jag har idag är ett 1rörs system utan pump.
rören som går upp i huset är cirka 60mm stora, dom ska jag kappa och koppla in radiatorerna som ska vara i källaren.¨
Ska samtidigt montera in en Nibe Split i huset.
Hur hade ni gjort?
Ska man fortsätta med 60mm rör där jag kapat ända fram till värmepumpen och skarva in radiarorerna som är i källaren?
Finns det så stora skarvar?
Tänkte ha 15mm rör i källaren.
Ska man koppla radiatorerna som är i källaren som ett rörs eller två?
Systemet idag har ju ingen pump men vad händer när jag sedan börjar pumpa runt vattnet?
Snälla hjälp mig hur jag ska koppla.
MVH/jim
Jag har ett hus med vattenburet system i 3plan.
Jag ska inreda källaren och montera radiatorer , systemet jag har idag är ett 1rörs system utan pump.
rören som går upp i huset är cirka 60mm stora, dom ska jag kappa och koppla in radiatorerna som ska vara i källaren.¨
Ska samtidigt montera in en Nibe Split i huset.
Hur hade ni gjort?
Ska man fortsätta med 60mm rör där jag kapat ända fram till värmepumpen och skarva in radiarorerna som är i källaren?
Finns det så stora skarvar?
Tänkte ha 15mm rör i källaren.
Ska man koppla radiatorerna som är i källaren som ett rörs eller två?
Systemet idag har ju ingen pump men vad händer när jag sedan börjar pumpa runt vattnet?
Snälla hjälp mig hur jag ska koppla.
MVH/jim
Vad har du för panna idag?? ved?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 055 inlägg
Tror INTE att du har 1-rörssystem, det är ett modernt påfund. det är väl 2" rör och de går att gänga och sedan reduceringsmuffar till du kommer ner till rätt dimension för värmepumpen.
Källarvärmen kopplar du på vid "smala" röret och gör 2-rörs system, mycket enklare att få att fungera.
Att börja pumpa runt är nog inte så dramatiskt, det har ju cirkulerat förr men ett filter på returen kan ju vara bra om det spolas loss lite skräp ur rör och radiatorer.
Protte
Källarvärmen kopplar du på vid "smala" röret och gör 2-rörs system, mycket enklare att få att fungera.
Att börja pumpa runt är nog inte så dramatiskt, det har ju cirkulerat förr men ett filter på returen kan ju vara bra om det spolas loss lite skräp ur rör och radiatorer.
Protte
Klicka här för att svara