3 768 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
mätvärde rökgasanalys..
Medlem
· västra götaland
· 13 inlägg
undrar vad man får fram när man mäter o2/syre-halten vid förbränning av pellets eller vad värdet syftar på??
Medlem
· västra götaland
· 13 inlägg
Tack! Men du skulle inte kunna förklara lite mer utförligt, jag hänger inte riktigt med
Medlem
· västra götaland
· 13 inlägg
hur är förbränningen om man har en låg respektive hög procentsats
Mätningen fungerar bäst om man också mäter CO2 halten. Vid pelletseldning är 7-9% O2 ett bra värde. Samtidigt ska då CO2 halten vara omkring 13% Ett lägre värde på O2 ger ofullständig förbränning och sotbildning. Förutsättningen är att pannluckor och liknande är tätade.
Medlem
· västra götaland
· 13 inlägg
tack tack! tur att det e vissa som har huvudet på skaft! men ska mätvärdena vara dem samma eller hålla sig inom samma ram oavsett vilken brännare man har?
Klicka här för att svara