undrar vad man får fram när man mäter o2/syre-halten vid förbränning av pellets eller vad värdet syftar på??
 
Värdet, dvs sänkningen i förhållande till 21%, ger ett hum om hur effektiv förbränningen är.
 
Tack! Men du skulle inte kunna förklara lite mer utförligt, jag hänger inte riktigt med
 
C
Det är 21% syre i luften här på jorden. Hur mycket av detta syre man har förbrukat ger en indikation på hur bra förbränningen är.
 
hur är förbränningen om man har en låg respektive hög procentsats
 
niklas_mange skrev:
hur är förbränningen om man har en låg respektive hög procentsats
Låg procentsats syre indikerar en bra förbränning eftersom mer syre har gått åt (till bildandet av CO2, dvs kolet i pelletsen oxideras från C + O2 -> CO2).
 
H
Mätningen fungerar bäst om man också mäter CO2 halten. Vid pelletseldning är 7-9% O2 ett bra värde. Samtidigt ska då CO2 halten vara omkring 13% Ett lägre värde på O2 ger ofullständig förbränning och sotbildning. Förutsättningen är att pannluckor och liknande är tätade.
 
tack tack! tur att det e vissa som har huvudet på skaft! men ska mätvärdena vara dem samma eller hålla sig inom samma ram oavsett vilken brännare man har?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.