1 008 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
luft-luft värme
Hej,
Jag har i dagsläget ett 1,5 planshus uppvärmt med direktverkande el.
Det jag tänkt mig är dels att installera en luft-luft-värmepump för att värma upp öppen planlösning som vardagsrum och allrum.
Värmvattenberedaren är dessutom sedan tidernas begynnelse och behöver bytas omgående, inget märkvärdigt med det. Men som alternativ till en ren varmvattenberedare funderar jag på en kombination med luftvärmeväxlare som NIBE Fighter 100P, 200P eller 310P, samt även dra en slinga med vattenburet till då 4 sovrum som ligger bra i anslutning till varandra.
Skulle detta kunna fungera? eller finns det några problem med en sådan här lösning ?
Jag har i dagsläget ett 1,5 planshus uppvärmt med direktverkande el.
Det jag tänkt mig är dels att installera en luft-luft-värmepump för att värma upp öppen planlösning som vardagsrum och allrum.
Värmvattenberedaren är dessutom sedan tidernas begynnelse och behöver bytas omgående, inget märkvärdigt med det. Men som alternativ till en ren varmvattenberedare funderar jag på en kombination med luftvärmeväxlare som NIBE Fighter 100P, 200P eller 310P, samt även dra en slinga med vattenburet till då 4 sovrum som ligger bra i anslutning till varandra.
Skulle detta kunna fungera? eller finns det några problem med en sådan här lösning ?
Undvik eftermontering av frånluftvärmepump. Det kostar alldeles för mycket pengar i förhållande till den besparing de hinner ge (ca 5000 kr per år) innan de går sönder och måste repareras dyrt. Dessutom är det mycket arbete med omdragning av ventilationskanaler.
Ja, håller med er.
Luft-Luft är ju helt ok. Kanske är det bättre att installera 2 st, eller någon kombination.
Frånluft ventilation drar ju med sig en del kostnader tyvärr, så det känns sådär men tanken är ju att förbättra ventilationen jfrt självdrag.
Troligtvis är det bättre att bara ha luftburen värme, FTX, om man skulle sikta på ett sådant?
Luft-Luft är ju helt ok. Kanske är det bättre att installera 2 st, eller någon kombination.
Frånluft ventilation drar ju med sig en del kostnader tyvärr, så det känns sådär men tanken är ju att förbättra ventilationen jfrt självdrag.
Troligtvis är det bättre att bara ha luftburen värme, FTX, om man skulle sikta på ett sådant?
Redigerat:
Frånluftsvärmepump kräver ett någorlunda modernt "supertätt" hus för att F-ventilation ska fungera bra. Ett FT-system bättre för äldre läckande hus men kräver mer komplex installation av ventilationskanaler. De senaste FTX-aggregaten med motströmsvärmeväxlare har enligt uppgift en mycket hög värmeåtervinningsgrad, 90%
Installationen av ett FTX kan vara ganska mödosam då det behövs mycket ventilationskanaler. Dessutom behövs visst värmetillskott, eftersom den "bara" återvinner energin. Den energi som går förlorad genom förluster i konstruktionen måste ersättas på något vis.
Sätter man inte in ventiler för tilluften, åtminstone för frånluft. Det borde ju innebära att de ställen där huset nu läcker dock inte blir täta men inte kommer att läcka luft på samma sätt i alla fall, då man kan tänka sig att luften kommer in i huset enklaste vägen och då genom ventilerna. Är det samma sak för FTX? eller kommer allt då via FTX-systemet?
Jag har tänkt att gå över huset senare i höst-vinter med IR för átt se var isolering bör kompletteras samt eventuella fönster (om inte alla) behöver bytas ut.
Jag har tänkt att gå över huset senare i höst-vinter med IR för átt se var isolering bör kompletteras samt eventuella fönster (om inte alla) behöver bytas ut.
Generellt brukar man säga att ju mer otätt ditt hus är ju sämre verkningsgrad får du på ett FTX-system. Anledningen är att man ska ha ett litet undertryck i ett välventilerat hus - vilket i ett otätt hus inneär att du drar in kall uteluft. Du skall i princip ha till- och frånluft i samtliga rum.
Klicka här för att svara