1 089 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Problem med värmen
Jag har precis flyttat tillbaka till ett hus som jag har hyrt ut under de senaste 1,5 åren. Nu har huset stått tomt det senaste halvåret och värmen har gått på halvfart fram till i måndags när jag flyttade in.
När jag flyttade in så upptäckte jag att hälften av elementen var kalla, det visade sig vara problem med termostaterna och det är fixat. Efter vi fixade termostaterna har värmen ut från pannan sjunkit väldigt mycket, när vi flyttade in låg den på strax under 50 grader vid -5 ute, efter vi fixade termostaterna sjönk den till ca 30 grader och nu ligger den på 13 grader och det är -20 ute.
Problemet är troligtvis att huset har varit kallt länge och när jag fixade termostaterna så strömmade kallt vatten in i pannan och nu har pannan problem att värma upp vattnet.
Men vad kan jag göra för att få upp värmen?
Pannan är en IVT luft/vattenpump med eltillskott.
Jag har redan satt upp en 2kw kupévärmare och en 2kw varmluftsfläkt som extratillskott men efter jag gjorde det sjönk temperaturen ut från pannan från 30 grader till 13 grader. Visserligen samtidigt som tempaturen ute sjönk från -10 till-20, men jag tycker inte att det ska ha någon inverkan.
Jag börjar misstänka att det är fel på pannan, men jag kan inte kontakta installatören förrän på måndag.
När jag flyttade in så upptäckte jag att hälften av elementen var kalla, det visade sig vara problem med termostaterna och det är fixat. Efter vi fixade termostaterna har värmen ut från pannan sjunkit väldigt mycket, när vi flyttade in låg den på strax under 50 grader vid -5 ute, efter vi fixade termostaterna sjönk den till ca 30 grader och nu ligger den på 13 grader och det är -20 ute.
Problemet är troligtvis att huset har varit kallt länge och när jag fixade termostaterna så strömmade kallt vatten in i pannan och nu har pannan problem att värma upp vattnet.
Men vad kan jag göra för att få upp värmen?
Pannan är en IVT luft/vattenpump med eltillskott.
Jag har redan satt upp en 2kw kupévärmare och en 2kw varmluftsfläkt som extratillskott men efter jag gjorde det sjönk temperaturen ut från pannan från 30 grader till 13 grader. Visserligen samtidigt som tempaturen ute sjönk från -10 till-20, men jag tycker inte att det ska ha någon inverkan.
Jag börjar misstänka att det är fel på pannan, men jag kan inte kontakta installatören förrän på måndag.
Kontrollerat att du har tryck i systemet? - Bör ligga kring 1 bar. Om inte så saknar du troligen vatten i systemet, fyll på - lufta och forsätt till du når cirka 1 bar.
Trycket är en bra start på vattenburna system.
Trycket är en bra start på vattenburna system.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är strax över 1 bar i systemet, så det är inga problem där.
Dispalyen på pannan visar att eltillskottet jobbar, så det bör inte vara något fel där.
Kan displayen visa att eltillskottet jobbar utan att det egentligen gör det?
Dispalyen på pannan visar att eltillskottet jobbar, så det bör inte vara något fel där.
Kan displayen visa att eltillskottet jobbar utan att det egentligen gör det?
Ok, ja det har jag också råkat ut för. Då jobbade visserligen eltillskottet, men på mycket låg effekt och jag fick också en varning. Nu finns det inga varningar, displayen visar att både kompressorn och eltillskottet jobbar men den skickar ändå bara ut runt 10 grader på elementen.Bubblaren skrev:
Jag testar att slå av fläktarna några timmar, tycker att det måste vara det enklaste sättet så jag ser om det är dom som stör.
På mitt styrskåp (Euronom) kan jag tvångsköra elpatronerna utan styrning (jag får köra manuellt) men inte ens det funkade. Reläerna slog till men patronerna fick ingen matning.
En enkel sak att kolla är om elmätaren rör sig. Min rörde sig knappt... Det var först när jag öppnade upp styrskåpet jag upptäckte att automatsäkringarna slagit ifrån. Kan tillägga att jag nu i efterhand vet när de slog ifrån. Men då pumpen funkat har jag inte märkt det innan nu då temperaturen legat under pumpens inställda stopp temperatur.
En enkel sak att kolla är om elmätaren rör sig. Min rörde sig knappt... Det var först när jag öppnade upp styrskåpet jag upptäckte att automatsäkringarna slagit ifrån. Kan tillägga att jag nu i efterhand vet när de slog ifrån. Men då pumpen funkat har jag inte märkt det innan nu då temperaturen legat under pumpens inställda stopp temperatur.
Felet var enklare än väntat. I december blev pannan reparerad och någon hade glömt att koppla in eltillskottet efter reparationen! Synd bara att det ska ta en vecka med kyla och att jag skulle behöva ta hem IVT's jour för att det skulle lösas. Men det blir förhoppningsvis inte mitt problem, det får reparatören ta!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden