Byggahus.se

Bragepannan - en lite udda panna...

1. P
    Medlem · 121 inlägg

palun

Medlem
    Hej alla,

Jag står i begrepp att köpa vedpanna + ack.tankar och har just läst lite om "Bragepannan" (www.highone.se). Är det någon som har några erfarenheter av den pannan. Känns lite dyrt att chansa...

Fördelarna verkar vara bl a enkelhet, hög verkningsgrad (SP-godkänd), lätt att installera, självdrag, och så priset (ca 45000 komplett, inkl moms).

Nackdelarna: Kina-byggd (är det en nackdel idag?), svårplacerad (allt-i-ett), ingen solslinga, udda märke (inga referenser, ingen info på nätet förutom återförsäljarens).

Jobbigt det här med att välja panna...

Alla råd / förslag / kommentarer är mycket välkomna!

Tack!
    /ulf

2. pellefant
    Medlem · Norrbotten · 3 017 inlägg

pellefant

Medlem

Re: Bragepannan - en lite udda panna...

jag skulle iaf inte köpa bragepannan! har pratat med en som hade en referenspanna av swedenpannan som brage konstruerat och den funkade inte bra. den plockades ut efter en vinters eldande! jag har även kopplat elen där dom installerade en swedenpannan. det gick nästan dubbelt så mycket ved med den jämfört med en gammal albinpanna från 70-talet och det gick inte heller att få ordentlog värme i huset . kan ju även bero på installationen men i dessa två fall har brage varit konsulterad och kunnat fixa problemen vilket inte lyckats. i det andra fallet slutade det med att pannan köptes tillbaka och en calmar v65 blev installerad vilken dom är helnöjda med. nu kan ju bragepannan vara en bättre panna än swedenpannan men jag är då skeptisk. bättre att köpa nåt som funnits flera år på marknaden än att agera "försökskanin"

3. Andreas_Hansson
    Medlem · x · 3 398 inlägg

Att den är godkänd av sp behöver inte vara en garanti för att den
    har hög verkningsgard. Det finns godkända pannor med verknings på 75%
    det finns oxå dom med verkningsgrad på över 90%

Nackdelen med kina tillverkat är väl reservdelar.
    Du kommer ju säkert ha din panna i 10-15 år finns firman kvar då?

Läs testet av ved pannor på www.radron.se

4. Y
    Medlem · 872 inlägg

Yondalar

Medlem

den mannen kan förbränning, det vet jag
    men nu kommer jag inte ihåg varför det blev galet då och kinapannan vet jag inget om, ej orkat kolla

5. Andreas_Hansson
    Medlem · x · 3 398 inlägg

Från deras handbok

Personliga synpunkter Brage Norin:
    Komplett Värmesystem för Ved och El
    Under ett europeiskt forskningsprojekt mellan Sverige, Finland, Tyskland och Schweiz
    utvecklades vid Luleå Tekniska Universitet ett helt nytt pannkoncept, en ackumulatorpanna
    med inbyggt expansionskärl – ett helt komplett värmesystem för ved och el.
    En panna med denna grundkonstruktion (Swedenpannan), tillverkades i ett 30-tal exemplar.
    Pannorna såldes i huvudsak i norra Sverige. Efter cirka 6 års användning har vi kunnat sammanfatta erfarenheterna från denna panna:
    • Inte en enda panna har gått sönder (själva pannkonstruktionen är utformad på ett
    sådant sätt att den inte ska gå sönder).
    • Keramiken behöver bytas i snitt efter tre års eldning. Ett flertal olika keramiska
    material har provats. Det verkar i det närmaste omöjligt att finna keramik som
    håller i längden vid vedeldning.
    • Vi var tvungna att justera primärluftrörens hål efter draget i skorstenen.
    • Primärluftrörens fastsättning i pannans front fick ändras.
    • Ingen värmeväxlare i Swedenpannorna har hittills gått sönder.
    • Slutförbränningskammaren verkar hålla väl.
    Det största problemet var att kostnaderna för att tillverka pannan i Sverige blev alldeles för höga.
    Tillverkningskostnaderna hade kunnat sänkas avsevärt om pannan hade kunnat göras
    om till självdrag.
    Detta gjordes aldrig och tillverkningen av Swedenpannan upphörde.

Det unika med Bragepannan
    Bragepannan, som utvecklats vid Brage Laboratory i Shanxi provinsen i Kina, bygger på samma pannkoncept – en ackumulatorpanna med inbyggt expansionskärl. Denna panna har likartad inre konstruktion som Swedenpannan, men själva förbränningen är helt annorlunda:
    • Ingen fläkt och timer.
    • Inga primärluftsrör.
    • Ingen slutförbränningskammare.
    • Ett roster av massivt gjutjärn i stället för ett keramikroster.
    • Bägge värmeväxlarna är monterade genom en rund manlucka. Värmeväxlarna
    kan därför enkelt bytas ut om någon skulle gå sönder.
    Miljövänlig vedeldning med naturligt drag är ett faktum.
    Miljöprovningen vid provningsanstalten i Borås visade på enastående låga miljöfarliga
    utsläpp. Pannans testresultat visar en gång för alla att, det är inte nödvändigt med fläktstyrd förbränning för att uppnå en utomordentligt miljövänlig förbränning och en extremt hög verkningsgrad.
    Bragepannan brinner med rekordlåga farliga utsläpp – utan fläkt !
    Skogså den 2004 01 10.
    Brage Norin

Ja det låter ju bra iallafall :)

6. K
    Medlem · 70 inlägg

kusteldaren

Medlem

Bragepannan - för bra för att vara sant???

Har varit i kontakt med Highone och kollat lite om Bragepannan. Pannan är ju helintegrerad med 2000l acktank, expansionskärl, dubbla värmevxälare för en för värme och en för varmvatten.  Priset är ca 45000 men han erbjöd direkt 15% rabatt.

Installtionskostnaden blir ju minimal, man behöver bara ansluta radiatorkretsen mot en växlare och tappvattnet mot den andra. Ström behövs bara till cirkulations-pumpen och ev elpatroner. Pannan brinner med självdrag och mycket bra förutsatt att man har en skorsten längre än 3,5 meter.

Är det för bra för att vara sant? Klarar man sig verkligen med 3,5 m skorsten?
    Problemet är det är väldigt få installerade pannor och endast i Norrland.

Bifogar även tetsresultat från SP som jag fick av HighOne, nån kan kanske reda alla utsläppssiffror som jag inte greppar riktigt. Verkningsgraden är iaf 80% dock menar man på Highone att denna siffra är för låg eftersom det är systemverkningsgraden man tagit och menar att pannverkningsgraden är närmare 90%.  Och det ärkanske riktigt om man skall jämföra med fristående pannor utan integrerad tank.

Känns helt klart som ett intressant alternativ.

Mvh Johan

7. M
    Medlem · 694 inlägg

Mjölnaren

Medlem

Tycker också det verkar intressant.
    Ringde till dom men fick bara 15% rabatt på 45.000 :( ;)
    Ca. 10 st sålda, den äldsta ca. 3 år. Finns bara i drift norr om Östersund.
    Snabbtest är gjord med pellets med bra resultat :cool:
    Kommer antagligen men en kombi ved-/pelletsvariant till hösten 2006.
    Ingen bra (färdig) lösning ännu för solfångare till sommarens tappvarmvatten.

8. K
    Medlem · 70 inlägg

kusteldaren

Medlem

Skrev fel jag fick också "bara" 15%, rätt bra pris ändå men de vill väl in på marknaden!!

9. K
    Medlem · 70 inlägg

kusteldaren

Medlem

Jag frågade killen på Highone om dessa problem och han erkände utan omsvep att det varit en del problem men att det är åtgärdat i denna delvis nykonstruerade panna.
    Dessutom sade han att han skulle kunna ge 50 års garanti för det finns "inget" som kan gå sönder. Känner också det är tryggare med nåt beprövat men å andra sidan är konceptet med enkelhet och ekonomi helrätt och en utveckling av vedeldningskonceptet. Något för andra att ta efter.

Men visst har man sina betänkligheter eftersom det finns så erfarenheter och refrenser förutom företaget som säljer då...
    Frågan är hur krångligt det kan vara att använda acktanken till en annan om panndelen kollapsar?

10. pellefant
    Medlem · Norrbotten · 3 017 inlägg

pellefant

Medlem

gav han 50 års garanti skrifligt? :)

11. K
    Medlem · 70 inlägg

kusteldaren

Medlem

Nej det gjorde han såklart inte, men han skrev så här i sitt mail:

"Jag skulle kunna ge dig 50 års garanti på pannan, inget kan gå sönder, men du får 10 år."

Jag tolkar det som om företaget själva iaf är oerhört säkra på sin produkt eller så motsatsen dvs storskojare som blåljuger men det känns inte troligt...

Skall kolla lite närmare vad de kräver för att garantierna skall gälla..de måste ju godkänna installtionen på nåt sätt. Men å andra sidan efter de dåliga erfarenheterna med Swedenpannan borde företaget var oerhört måna om att ha nöjda kunder som talar väl om deras produkter.  Skulle tro att de är beredda att offra sig lite för få nöjda kunder dem får nog inte en tredje chans...

Så har svar de på min fråga om problemen med Swedenpannan:

"Ja! Bragepannan är en fortsättning på projektet Swedenpannan. Det är samma konstruktör Brage Norin Luleå tekniska Universitet. Det var jag som sålde Swedenpannan.

Alldeles riktigt så fanns det ett antal små problem med Swedenpannan. Bragepannan har ett helt nytt koncept när det gäller förbränning och invändig konstruktion. Dom problem som fanns på föregångaren är åtgärdat och vi anser att Bragepannan är fulländad. "

Vad jag förstår var det inte hållbarheten utan funktionen som var problemet med Swedenpannan? Att pannan är SP-testad borde väl borga för funktionen är OK, både verkningsgrad och utsläpp är ju helt OK?

Mvh Johan

12. M
    Medlem · 694 inlägg

Mjölnaren

Medlem

Det känns lite dåligt med 15% för att agera testpilot [​IMG]
    Som sagt intressant koncept men för osäkert. Dom skulle behöva få ut betydligt fler pannor.

13. 2
    Medlem · 3 137 inlägg

2an

Medlem
  14. K
    Medlem · 70 inlägg

kusteldaren

Medlem

Det måste ju gå att använda tanken igen, i värsta fal får man väl plocka fram skärbrännaren. ;)

Med de priser konkurrenterna ligger på är ju Bragepannan snudd på lönsam även om du behöver byta den dubbelt så ofta.......Materialkostanderna kan man ju räkna på men installtionskostnaderna och alla kopplingar och skit som skall till vid inkoppling och tankar känns som ett stort svart hål!? :( :-X

jaja jag skall inte byta imorgon utan håller på att samla information och erfarenheter.

hade först inte tänkt byta förrän om 2 år men känner nog att jag skulle vilja ha en ny panna redan till nästa vinter. Den gamla fyller 40 nästa år.

15. M
    Medlem · 694 inlägg

Mjölnaren

Medlem

Satt precis och funderade i dessa banor. Rörisen vill ha 120.000 för att leverera en "komplett" pannanläggning.
    Räknar man att en "vanlig" pannan skall bytas efter 20 år? kostar det mig 6.000 per år.
    Bragepannan köper man idag för 38.000 / 6000 per år = 6 år sedan är det "vinst"  :cool:  ::)
    Kan man få en 6 års funktionsgaranti för att vara "testpilot" söder om Östersund?
    Risken att stå med acktankar över om 20 år är förhoppningsvis minimal.
    Något bör väl hända med utvecklingen av vattenburen värme och göra dessa tankar överflödiga ändå?  ::)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.