Hej på er!

Håller på att koppla in en elpanna till en golvvärmefördelare, behöver jag montera en avtappningsventil? Eller räcker det med luftningsventilerna på golvvärmefördelaren? går att skruva på slang på dessa, så de borde väl funka som avtappning?

S
Luftventiler sitter högt , avtappning sitter lägst , fördelarna brukar ha en anslutning i ena änden , så en slang kan anslutas , är bra då man luftar ur alla slangar totalt

S skutten11 skrev:
Luftventiler sitter högt , avtappning sitter lägst , fördelarna brukar ha en anslutning i ena änden , så en slang kan anslutas , är bra då man luftar ur alla slangar totalt
Luftningsventilerna i fördelaren sitter lägst i hela systemet. Pannan har en luftning den också. Som sagt inga rör går nedanför fördelarens luftningsventiler, så dessa borde väl funka som avtappning om det behövs?

S
Bara att prova , jag har inte sett hur det ser ut

Krilleman
Vad är det för fördelare som har luftningarna positionerade lägst?

Lägg upp en bild!

M
Som Krilleman säger så är det lättare om man vet vilken fördelare det är.

Uponor har i änden på sin pro-fördelare en ventil med avstick uppåt och nedåt.
Vill man ha den som avluftning så sätter man i en avluftningsnippel, vill man ha den för att ansluta slang så gör man det. Sen öppnar man bara ventilen.

Ofta så sätter man en avluftning på övre och täcklock på den nedre.

M
Men för att svara på principen kring din fråga - du behöver kunna spola golvvärmeslangarna med ”högt” flöde under en längre tid för att få bor all luft, så du kommer behöva en avtappning på ett eller annat vis.

Så här kommer installationen se ut. När en fyller på systemet via påfyllningsventilen så ska vatten skvala ut genom säkerhetsventilen, så det blir nog inga problem att fylla systemet. Manuella luftningsventiler sitter på fördelaren och en automatisk sitter i pannan. Frågan är om jag behöver någon mer luftning på rören till pannan och om jag behöver montera någon avtappning på rören till pannan? Kom gärna med andra tips angående installationen.

• Diagram av en värmesysteminstallation med elpanna, säkerhetsventil, påfyllningsventil och luftningsfördelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.