Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Ännu en tråd om kalla element, ledsen för det. 
Ett hus med fjärrvärmecentral i Göteborg. Ut från centralen finns en enda anslutning för värme (T + R).
Varmt och fint. 22 mm rör. T-kopplingar (presskopplingar) till golvvärme på plan 1, samt klassiska radiatorer på vån 2.
Har precis satt upp tre begagnade vattenburna radiatorer i källaren. Drog 22 mm stam till dessa, och sen 15 mm från stam till element. Satte ett extra T-rör på respektive T/R vid fjärrvärmecentralen och kopplade in mig på detta.
Det är ett 2-rörs-system.
Två av radiatorerna saknar termostat just nu, piggen går att trycka in för hand (men är alltså i yttersta läget). Tredje radiatorn har termostat inställd på max.
Temperaturen i källaren är sval för tillfället så elementen borde ge värme men är kalla.
Framledningsröret från centralen är också kallt.
Allt är luftat så klart. Om jag öppnar luftskruven så finns det ett normalt tryck i systemet. Om jag låter det rinna ett tag från luftskruven så börjar det bli varmt i framledningsröret vilket är logiskt.
Så vilka felkällor kan föreligga här?
Stopp i rören känns oerhört långsökt. Stopp inne i tre olika radiatorer likaså.
Vänt på T/R-rör, ja möjligt, men allt är synligt och känns korrekt. Och vid "avluftning" är det TILL-röret som börjar bli varmt.
Hjääälp!
Ett hus med fjärrvärmecentral i Göteborg. Ut från centralen finns en enda anslutning för värme (T + R).
Varmt och fint. 22 mm rör. T-kopplingar (presskopplingar) till golvvärme på plan 1, samt klassiska radiatorer på vån 2.
Har precis satt upp tre begagnade vattenburna radiatorer i källaren. Drog 22 mm stam till dessa, och sen 15 mm från stam till element. Satte ett extra T-rör på respektive T/R vid fjärrvärmecentralen och kopplade in mig på detta.
Det är ett 2-rörs-system.
Två av radiatorerna saknar termostat just nu, piggen går att trycka in för hand (men är alltså i yttersta läget). Tredje radiatorn har termostat inställd på max.
Temperaturen i källaren är sval för tillfället så elementen borde ge värme men är kalla.
Framledningsröret från centralen är också kallt.
Allt är luftat så klart. Om jag öppnar luftskruven så finns det ett normalt tryck i systemet. Om jag låter det rinna ett tag från luftskruven så börjar det bli varmt i framledningsröret vilket är logiskt.
Så vilka felkällor kan föreligga här?
Stopp i rören känns oerhört långsökt. Stopp inne i tre olika radiatorer likaså.
Vänt på T/R-rör, ja möjligt, men allt är synligt och känns korrekt. Och vid "avluftning" är det TILL-röret som börjar bli varmt.
Hjääälp!
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Kollat så returventilerna på radiatorerna är öppna?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Fortfarande ingen värme i elementen, och kalla rör hela vägen från fjärrvärmecentralen.
På första bilden syns centralen, där de två högra vita rören är värmen. De förgrenas två ggr med hjälp av T-kopplingar så att tre anslutningar har gjorts. Två av dem ger värme och cirkulation (1:a och 2:a våning) men i källaren, det som är flexslangarna och kulventiler längst upp till vänster i bild, fungerar det alltså inte.
Andra bilden är elementkopplet på en av radiatorerna.
Blev faktiskt lite osäker på om ventilskruven för returen (skruvas underifrån på kopplet längst ner) ska vara inskruvad eller utskruvad, men har nu provat bägge varianterna utan ngn skillnad.
Några fler idéer på förmodad idiotgrej som jag missar i detta?
På första bilden syns centralen, där de två högra vita rören är värmen. De förgrenas två ggr med hjälp av T-kopplingar så att tre anslutningar har gjorts. Två av dem ger värme och cirkulation (1:a och 2:a våning) men i källaren, det som är flexslangarna och kulventiler längst upp till vänster i bild, fungerar det alltså inte.
Andra bilden är elementkopplet på en av radiatorerna.
Blev faktiskt lite osäker på om ventilskruven för returen (skruvas underifrån på kopplet längst ner) ska vara inskruvad eller utskruvad, men har nu provat bägge varianterna utan ngn skillnad.
Några fler idéer på förmodad idiotgrej som jag missar i detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Nja. Det går ju ut värme (och cirkulation) till husets övriga slingor. Och om jag öppnar en luftskruv på ett element så strömmar det ut vatten och man känner att till-röret börjat bli varmt första biten efter centralen.Luddis_1 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Tyvärr ingen lösning ännu. Har provat att både skruva in och ut skruven vid returen, men ingen skillnad.
Eftersom jag erhåller ett visst tryck (troligen normalt) när jag öppnar luftskruven så tänker jag att returen kan vara blockad.
Naturligtvis inte så troligt, men tänk om nån lekt med kulventilen och satt handtaget 90° fel.
Vad annars kan vara fel?
Eftersom jag erhåller ett visst tryck (troligen normalt) när jag öppnar luftskruven så tänker jag att returen kan vara blockad.
Naturligtvis inte så troligt, men tänk om nån lekt med kulventilen och satt handtaget 90° fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad annars kan vara fel?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Man bör ta bort plastplupparna i änden på stålrören innan man pressar dit kopplingarna... ALLA plupparna! ;-)
Felsökte mer noggrant och insåg att det måste vara stopp på flödessidan mellan centralen och första elementet. Bara att börja kapa isär tills man upptäckte var felet låg.
Ibland är det bara att krypa till korset och känna sig dum, även om detta är "lätt hänt".
Felsökte mer noggrant och insåg att det måste vara stopp på flödessidan mellan centralen och första elementet. Bara att börja kapa isär tills man upptäckte var felet låg.
Ibland är det bara att krypa till korset och känna sig dum, även om detta är "lätt hänt".
Klicka här för att svara
