Hej.
Bor i en villa på 130kvm som idag har direktverkande el och ett FTX-system samt en eldstad. Beräknas göra av med 14 000 kwh på ett år totalt med hushållsel.
Fördel med luftpump är ju att man skulle kunna köra AC på sommaren men det äter väl upp besparingen på vintern?
Och om man köper en luftpump vart ska man placera den? Det är lite begränsat med utrymme ovanför entrédörren. Har ca 30cm tillgodo där. Och vilken modell ska man satsa på?
Bor i en villa på 130kvm som idag har direktverkande el och ett FTX-system samt en eldstad. Beräknas göra av med 14 000 kwh på ett år totalt med hushållsel.
Fördel med luftpump är ju att man skulle kunna köra AC på sommaren men det äter väl upp besparingen på vintern?
Och om man köper en luftpump vart ska man placera den? Det är lite begränsat med utrymme ovanför entrédörren. Har ca 30cm tillgodo där. Och vilken modell ska man satsa på?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Värmepumpens innerdel ovanför entrédörren tycker jag blir utmärkt.
Så har vi det, och har också 30 cm till taket ovanför dörren.
Det blir varmt där man annars släpper in mest kalluft vid in- och utpassage,
och kläder och skor hålls torra.
Och FTX-ventilationen sprider ju sedan runt värmen till alla rummen.
Vi har en Mitsubishi Electric 25-nånting, som vi valde för att den var tystast då för 8 år sedan.
Kör den bara oktober - mars, resten av året behövs ingen uppvärmning utöver det hushållselen ger.
Och bara på tystaste läget, då den skall avge 19 dB.
Men någon enstaka vecka på sommaren, när det är riktigt varmt kör vi den på kylning några timmar då och då.
Så här ser det ut hos oss:
108 kvm, byggt 2010, årsförbrukning av el knappt 5000 kWh.
Så har vi det, och har också 30 cm till taket ovanför dörren.
Det blir varmt där man annars släpper in mest kalluft vid in- och utpassage,
och kläder och skor hålls torra.
Och FTX-ventilationen sprider ju sedan runt värmen till alla rummen.
Vi har en Mitsubishi Electric 25-nånting, som vi valde för att den var tystast då för 8 år sedan.
Kör den bara oktober - mars, resten av året behövs ingen uppvärmning utöver det hushållselen ger.
Och bara på tystaste läget, då den skall avge 19 dB.
Men någon enstaka vecka på sommaren, när det är riktigt varmt kör vi den på kylning några timmar då och då.
Så här ser det ut hos oss:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
108 kvm, byggt 2010, årsförbrukning av el knappt 5000 kWh.
Svar ja, köp en, du kommer inte att bli besviken, bättre luftcirkulation inomhus samt lägre energikostnad 
Jag har en 1½ plans villa på 128kvm byggd 1982. Jag har också en FTX Flexit (5år gammal) samt en Mitsubishi Electric FH25, Energikostnaden totalt ligger på 10.000 kr/år.
Tidigare hade jag en Panasonic E9, den höll i 17år, installerade en ny Mitsubishin från Polarpumpen förra hösten. Att jag valde Mitsubishi var pga att jag fick rådet av en oberoende installatör här på det här forumet. Mitsubishi hade minst reklamationer enligt honom, och inga problem alls så länge med min pump. Den pumpen har nu ersatts av Ninja-FT25.
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/mitsubishi-electric/ninja-ft25
Ang placeringen så är det svårt att avgöra utan att ha varit på plats, så kanske bäst att ta dit någon installatör för konsultation och kontroll
Kollade på min installation, undersidan är 32cm under taket. Om den sticker ner lite går det ju alltid att lösa med en list i dörrsmygen, hellre det än att placera den på ett ställe som inte är optimalt ur spridningssynpunkt.
Bra forum för värmepumpsfrågor hittar du här:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php
Jag har en 1½ plans villa på 128kvm byggd 1982. Jag har också en FTX Flexit (5år gammal) samt en Mitsubishi Electric FH25, Energikostnaden totalt ligger på 10.000 kr/år.
Tidigare hade jag en Panasonic E9, den höll i 17år, installerade en ny Mitsubishin från Polarpumpen förra hösten. Att jag valde Mitsubishi var pga att jag fick rådet av en oberoende installatör här på det här forumet. Mitsubishi hade minst reklamationer enligt honom, och inga problem alls så länge med min pump. Den pumpen har nu ersatts av Ninja-FT25.
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/mitsubishi-electric/ninja-ft25
Ang placeringen så är det svårt att avgöra utan att ha varit på plats, så kanske bäst att ta dit någon installatör för konsultation och kontroll
Kollade på min installation, undersidan är 32cm under taket. Om den sticker ner lite går det ju alltid att lösa med en list i dörrsmygen, hellre det än att placera den på ett ställe som inte är optimalt ur spridningssynpunkt.
Bra forum för värmepumpsfrågor hittar du här:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php
Redigerat:
Har haft lite olika leverantörer här och får lite olika bud. Någon vägrar sätta den ovanför dörren då utrymmet är för litet för en mitsubishi. En annan hade inga problem. IVT hade en Aero modell som skulle gå att sätta ovanför dörren. Bosch och Panasonic hade också modeller som gick att sätta där. Lutar åt en Panasonic LZ25, några tankar om den modellen?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 598 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 598 inlägg
Eller höj taket i hallen. Skulle faktiskt vara möjligt ovanför min ytterdörr; den sitter mitt i mellan två takstolar och är indragen så det finns lite plats på vinden ovanför. Men jag har i nuläget min pump i vardagsrummet (vilket gav bäst placering av den fula utedelen).
Ber om ursäkt, kollade nu, drygt 12.000/år. Rätt ska vara rättHandyman 1 skrev:
Men helt klart så ger LVP:n lägre kostnad och bättre inomhusmiljö
Klicka här för att svara