Dannnnnnne
Tja!

Jag kopplade på elpanna på Golvvärme slingorna i mitt nybygge för en vecka sen. Temperaturen står nu på strax under 30 grader. Jag får ut ca 28/29 på framledning och 21/22 på returen.

Är det en hög temperaturskillnad mellan tillopp och retur?
 
Om det är en ny platt så är det svårt att säga så mycket mer än att den antagligen håller på att torka ut.
 
Dannnnnnne
A Alexn72 skrev:
Om det är en ny platt så är det svårt att säga så mycket mer än att den antagligen håller på att torka ut.
Min chansning är att returen är så mkt kallare för att plattan inte är torr än, men hur kan jag veta att det verkligen cirkulerar då?
 
Dannnnnnne Dannnnnnne skrev:
Min chansning är att returen är så mkt kallare för att plattan inte är torr än, men hur kan jag veta att det verkligen cirkulerar då?
Du får koppla loss en slang eller släppa in några droppar av något färgämne så ser du om det verkar cirkulera
 
Dannnnnnne
A Alexn72 skrev:
Du får koppla loss en slang eller släppa in några droppar av något färgämne så ser du om det verkar cirkulera
Om jag kopplar loss en slang ser jag väl ändå inte om det cirkulerar? Trycket försvinner och jag får fylla på systemet igen
 
då får du sätta en liten slang och ner i ett glas...
 
Det går ju att beräkna flödet utifrån energiförbrukningen.
 
Dannnnnnne
Dannnnnnne
A Alexn72 skrev:
då får du sätta en liten slang och ner i ett glas...
Det där får du vidareutveckla om jag ska hänga med :crysmile:
 
Dannnnnnne Dannnnnnne skrev:
Det där får du vidareutveckla om jag ska hänga med :crysmile:
Ge mig en bild så ska jag berätta
 
Dannnnnnne
A Alexn72 skrev:
Ge mig en bild så ska jag berätta
Jag får ta en bild nästa gång jag är i huset om du inte kan förklara utifrån pannan jag länkade, den är kopplad till matningen på lk golvvärmefördelare
 
Dannnnnnne
Var ut i huset och forskade lite idag, fick inte med mig telefonen så det blev ingen bild. Men jag skruvade upp temperaturen lite på pannan å fick gensvar på både tillop och retur så det snurrar (y)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.