Hej,

Vi har nyligen blivit med ett 1,5 plans Myresjöhus från 1985 på 152kvm.
Då befintlig värmekälla i stort sett gjort sitt samt att vi vill minska antal Kwh (ca 22000) vill jag gärna ha lite råd/tankar/idéer från er med kunskap.

Lite info om ventilation samt värmekälla.
Frånluftsvärmepump (1994) med vvb.
Tilluftsventiler i 3-glasfönster.
Befintligt ventilationssystem på kallvind är isolerad.
Golvvärme på nedervåning och radiatorer på övervåning.

Givetvis ser jag detta som en investering, däremot är jag inte intresserad av att lägga ut hur mycket pengar som helst.

Vad ska man satsa på? Ny Frånluftsvärmepump? Luft-vatten? Bergvärme? FTX?

Vi bor i Göteborg.

Stort tack för hjälp!

Jag bodde tidigare i ett liknande hus utanför Stockholm men som var byggt 2005. Vi hade årsförbrukning på 15’000 kWh. Möjligt att du kan förbättra något genom att byta till en mer modern frånluftsvärmepump men inte så mycket.

Bästa alternativet är troligen att ha bergvärmepump med frånluftsmodul så slipper ni bygga om övriga värme- och ventilationssystemet så mycket. Blir ändå en ganska stor investering som kan vara svår att räkna hem. Är det ändå dags att byta frånluftsvärmepump kan det vara värt det.

Fungerar den gamla frånluftsvärmepumpens kompressor så den ger en energibesparing eller är 22000 kWh/år med trasig värmepump? Vilken modell av FLVP är det nu?

11:e mackan,
Varifrån har du de 22000 kWh förbrukning av el? Menar du per år, du anger inte det så det är oklart? Om ni nyss flyttat in, då har du inga egna siffror ännu. Hur beboddes enfamiljshuset tidigare då? Många familjemedlemmar 10 personer? Kanske var de totalt ointresserade att ställa in värmesystemet eller inte förstod att det kan ställas in för bra drift? Kanske hade de 25 oC rumstemperatur? Kanske är det ett radonhus och ska ventileras mycket?

Redigerat:
Jisses!

Har helt missat att jag startade denna tråden!
Den är nu mer aktuell än tidigare!

Vi hade en servicetekniker som bytte en del så att den har fortsatt fungera.
Vi har nu bott i huset ett par år och energiåtgången är inte de 22 000 kwh jag skrivit tidigare, vi gör av med ca 14-15 000kwh.

Kompressorn fungerar fortfarande men det är hög tid att byta.

Pumpen är en Autoterm chorus 3000a.

Vad tycker ni vi ska satsa på med den förbrukning vi har?

Utöver detta kanske ni har ett förslag på hur jag lämpligen kan värma upp mitt dubbelgarage? Kanske kan man nyttja en del av värmen från frånluftsvärmepumpen på något sätt?

Tack för hjälpen

Vill man även värma ett garage med samma system så rekommenderar NIBE inte frånluftsvärmepump utan bergvärme eller luftvattenvärmepump. Annars kan man ha en luftluftvärmepump i garaget.

• Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.