Ganska så ny på dehär med hus och kommer nu att börja jobba borta ibland veckovis, bor tyvärr "där isbjörnarna bor" så -30 som idag kommer inte som en överraskning i januari.

Har jordvärme (+elpatron i pannan som slår till vid behov) och litar inte helt på pannan efter lite rackel i början på vintern (med cirkulation så nej känner mig inte helt ok på att ha enbart elpatron som hängslen, vill ha livrem med). Funderar på att sätta in el element ställt så lågt som möjligt som livrem ifall pannan skulle välja att pensionera sig när ingen är hemma (har ingen som kan vakta huset på daglig basis)

Satt och kollade på julas billigaste el element som var nå smått på 400watt för typ en 200 lapp nu på extrapris, kan det funka?

Är ju inget som kommer användas i normalläge utan kommer vara som "frostvakt" utifall att. Men huset är från 1920 två plans och lite lagomt glest, 115 kvm vill ja minnas de ska va men kan va lite mer eller mindre, så då är ju frågan...kan man klara sig med två såna små på undervåningen i varsin ände av huset? Eller ska jag satsa på fler och isåfall hur många?
Hittar inget annat på Google än att man ska räkna 70watt per kvm, men jag antar att det är beräknat för komfort temp(?) i mitt fall är några enstaka plusgrader ok, behöver inga 21 grader, bara jag slipper några häftiga sönderfrysningar med dyra repkostnader.

Eller finns det någon annan vettigare billig lösning?

Eftersom funktionen är viktig så skulle jag inte satsa på "julas billigaste". Det finns ju en orsak till att de är billiga.
Om det finns internet är det en extra trygghet att kunna bevaka temperaturen. Med fjärrstyrt element kan man även reglera temperaturen vid behov.
Effekt per kvm beror på hur välisolerade huset är. Egentligen är det per kubikmeter, men eftersom de flesta hus har ungefär 2,4 m i takhöjd så är den generella siffran någonstans 70-85W/kvm (beroende på isolering). (Bor man i ett slott med 4m högt i tak får man räkna med omkring 30W/kubikmeter istället).

Fast de dimensioneringen är för att hålla typ 20 grader. Jag tolkar att syftet här bara är som frostvakt.

jag skulle nog välja att sätta mer än ett utspridda i huset.

Finns inget internet så att bygga ett fjärrstyrt system är inte ett alternativ, är som sagt en frostvakt jag är ute efter inte ett komplett värmesystem då jag har jordvärme samt kamin redan.

Om man sätter en 4 st utspritt i huset borde det väl funka hyfsat ok för o hålla över nollan iaf?

Storlek på hus?

Räkna med 70 W/kvm vid 20° inne och -20° ute. Blir samma som 10° inne och -30° ute. Behövs radiatorer som kan ge ca 8 kW tillsammans och man måste planera el-installationen i huset. Blir ganska många el-radiatorer men ett säkert back-up-alternativ förutsatt det inte blir strömavbrott i området.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.