5 262 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Satsa på solpaneler med lager eller bergvärme?
Har ni redan vattenelement och det inte är för många grannar som har bergvärme skulle jag utan tvekan ta bergvärme.F Fredrik-1980 skrev:
Skulle nog lägga till en massa meter på borrhålet för att "framtidssäkra" det.
Finns många trådar här på BH där de med gamla BV-anläggningar som behöver bytas ut inte kan återanvända borrhålen för att de idag är för små.
Jag vet att man inte betalar när man säljer ut ur huset.J Jan_G skrev:Välj en annan somcellsleveratör.
Lagring av egenproducerad el är bara fejk.
Fick ett pangerbjudande om 5 kW batteri som skulle kosta mig 4 tusen kronor.
Men jag förbrukar 60-70 kWh per dygn på vår höst och 120-130 när det är redig vinter.
5 kW ????
Tillåt mig småle....
En sak till, du betalar ingen elöverföringsavgift när du säljer el. Om din elleverantör vill ha det, BYT !!
Lagret är extrastort och ny modell och räcker en hel kväll är räknat på. Det är inte fejk?
Och det är styrningar och en smart-dator i systemet som gör allt.
På vintern kostar det men på sommrarna från slutet av mars balanserar det tillbaka och de extra pengarna som blir över använder man nästa vintertid.
Vi skall bo här i 25 år till eller så.
Undrar fortfarande skillnad frånluft och bergvärme? Ingen vet?
Det blev solpaketet med lager, beställt. Men reservation och de är om bidragen är kvar 2022 solceller och lager. Det är stora bidrag som man kan få
efter omräkning med smartdator blir elen och nät nästan kostnadsfri till dagen när frånluften går sönder. Håller den i 10 år till har vi råd med bergvärme. Då blir det pengar över och då har man nog hybridbil och.
efter omräkning med smartdator blir elen och nät nästan kostnadsfri till dagen när frånluften går sönder. Håller den i 10 år till har vi råd med bergvärme. Då blir det pengar över och då har man nog hybridbil och.
Redigerat:
Det Bengt skriver om batterlager gäller inte (längre) som beslutsunderlag. Har han solel? Han missar helt att man endast kan få 60 öre skatteavdrag för samma mängd producerat som man köper från elbolaget. Det minskar hans uträknade -"intäkt" från avdrag med 70 %. Han räknar inte på hybridväxelriktare som följaktligen enbart behöver göra en enda DC/AC-konvertering. Dessa behöver ingen extra växelriktare för batterier och är t o m mycket billigare än en av hans ordinära är som han räknar på 2 st av. Och skillnaden natt/dag spotpris kan ofta vara både 100 och 200 öre numera, så det råder helt nya förutsättningar. Dessutom är batterilager billigare nu. Vi har räknat själva, och det är idag ett solklart köp. Så vi köpte 10 kWh. Lycka till!Scouten skrev:
Det stämmer säkert som du säger, men återbetalningstiden är fortfarande för lång (vilket kanske snabbt ändrar sig just nu), de bygga hus egen artikel här: https://www.byggahus.se/erfarenheter-6-ar-solceller-och-investering-batterilagring
Klicka här för att svara