Hej!
Jag vill ha tips och råd av erfarna.
Jag bor i hus med planlösning enligt bifogad bild 115 kvM (plan på ev. utbygge med 50 kvm)
Det är ett gammalt torp med ett tillbyggt skepp bakom.
Huset har idag luft/luft och elradioatorer men även 3 eldstäder som är ok att elda i (se bild)
Nu är det så här att jag tänkt installera vattenburenvärme i huset men står och kliar mig i huvudet på val av lösning(ar) - Jag har några idéer men vill få input från fler.
Ritningen:
Svart = tillbyggnad där åtkomst till krypgrund finns (möjligt att dra rör under där)
Vit inringat = murstock (den i den nya delen är modern skorsten)
Egenskaper jag är ute efter och förutsättningar:
Jag vill ha ett energieffektivt system som klarar sig utan att elda ved eller pellets men jag vill kunna kombinera eller helt överta med vedeldning (då kopplat till värmesystemet och vatttenburen värme)
* Jag vill kunna elda ved när andan faller eller för mys (alltså ganska ofta) på även om ström finns - ingen avancerad omkoppling för övergång till ved.
* Jag vill inte sätta upp någon ytterligare skorsten och samtliga rum är och kommer fortsätta vara inredda rum så det behöver vara någon snygg lösning för vedeldning (gärna i mittenskeppet) men kommer ni på något smart för dom två andra är jag öppen för idéer
* Systemet får gärna klara en utbyggnad på 50 kvm.
* Jag har också en 12 KW solcellsanläggning och vill koppla en smart kontroller till elpatron som tar över uppvärmning av systemet om jag överproducerar
* Jag är helt ok med att köpa batterier också.
* I rummet som är inrett som sovrum på bilden kommer inredas en groventre. Där kommer jag ha plats för två standard fyrkantiga (värmeskåps liknande) 500 liters smarta tankar, men gärna bara en
ps. Jag kommer vilja ha ett system som klarar hel ö-drift. El till cirk pumpar eller annan låg förbrukning har jag tänkt lösa med batterier till solceller (och funktion för ödrift)
Bor i västra götaland
Så kör, sansade, galna, roliga, cutting edge idéer gärna
/ Anders