765 läst ·
1 svar
765 läst
1 svar
Golvvärme + 1st element?
Medlem
· Västra Götaland
· 4 inlägg
Har nyss renoverat och byggt ut huset och i samband med detta lagt in vattenburen golvvärme i bottenplan (90m2) samt installerat en luft/vatten värmepump Nibe F2120 & VVM S320. I en del av huset är det en liten övervåning på 30m3 som är ett stort sovrum, med öppen trappa upp. Här uppe är det ingen vattenburen värme utan en ny LVI oljefylld elradiator på 1000w.
Min fråga är om det är värt att byta ut detta mot en vattenburen radiator? Rördragning är nog relativt enkel men som jag förstår det kommer detta kräva en högre framledningstemperatur samt en sjunt som reglerar temperaturen till golvvärmen?
Om elementet på övervåningen är avstängt är temperaturen 15-16 grader när det är som kallast så det kanske inte drar så mycket el för det befintliga elementet att höja temperaturen med 3-4 grader?
Min fråga är om det är värt att byta ut detta mot en vattenburen radiator? Rördragning är nog relativt enkel men som jag förstår det kommer detta kräva en högre framledningstemperatur samt en sjunt som reglerar temperaturen till golvvärmen?
Om elementet på övervåningen är avstängt är temperaturen 15-16 grader när det är som kallast så det kanske inte drar så mycket el för det befintliga elementet att höja temperaturen med 3-4 grader?
Medlem
· Västra Götaland
· 4 inlägg
Kom precis på att jag sedan installationen av luft/vatten värmepumpen har en luftvärmepump över. Kanske är smartast att flytta den till övervåningen helt enkelt!A aggepanken skrev:Har nyss renoverat och byggt ut huset och i samband med detta lagt in vattenburen golvvärme i bottenplan (90m2) samt installerat en luft/vatten värmepump Nibe F2120 & VVM S320. I en del av huset är det en liten övervåning på 30m3 som är ett stort sovrum, med öppen trappa upp. Här uppe är det ingen vattenburen värme utan en ny LVI oljefylld elradiator på 1000w.
Klicka här för att svara