K
Hej, en liten fundering som jag hoppas någon kan svara på!

Har vattenburen golvvärme i hela huset (1-plans hus) som drivs med elpanna. Från inflytt har jag reglerat värme i varje rum via rumstermostater som slår av när önskad temperatur är uppnådd. Förbrukningen av el är relativt hög.

Är det bättre att köra alla rumstermostater på Max och sedan justera värmekurvan tills man uppnått önskad inomhustemperatur?

Provade att dra ner värmekurvan något och sätta alla rumsgivare på Max men elpatron etc har gått konstant över 8 timmar vilket den inte gjorde innan. Så funderar egentligen på vad som är bäst?

vad jag vill uppnå är minst förbrukning. Dvs inbillar mig att om rumstermostater stryper värme så går elpannan iaf enligt värmekurvan = högre driftkostnad, men blev osäker på detta då alla termostater kallar på värme (när man ställt dem på max) och pannan går på max el de senaste timmarna. Framledningstemp inställd ligger på rätt inställning (temp).

Om det är en ren elpanna så gör det i teorin ingen skillnad, lika mycket energi behöver tillföras oavsett. Däremot borde du få ett jämnare och behagligare inomhusklimat med rätt värmekurva.

Ska du minska förbrukningen så är det värmepump som gäller, i ditt fall troligtvis en LVVP (luft-vatten).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.