Värmesystemets rör och cirkulationspump på OSB-panelvägg. Mätare, ventiler och isolerade rör syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min golvvärme slutade fungera. Har luftat och spolat slingorna, men får inte värme i systemet

Snurrar cirkulationspumpen?
Prova och ta bort maxbegränsningtermostaten.

Demmpa Demmpa skrev:
Snurrar cirkulationspumpen?
Prova och ta bort maxbegränsningtermostaten.
Pumpen funkar, den blandar inte in varmvatten, men slår jag av pumpen så kryper det in varmvatten, men kallnar direkt när jag startar pumpen igen. Om jag tar bort den så kommer det väl vatten ur hålet va?

Som Demmpa säger. Ta bort den vita, inget vatten kommer, det är säkert en blank mutter mot röret. Under så är det en pigg och den kanske har stannat i inläge. Om så är, så knacka på den med ett skruvmejselskaft

J jonaserik skrev:
Som Demmpa säger. Ta bort den vita, inget vatten kommer, det är säkert en blank mutter mot röret. Under så är det en pigg och den kanske har stannat i inläge. Om så är, så knacka på den med ett skruvmejselskaft
den vita är väl inte maxbegränsnings ventil, den sitter väl precis ovanför?

Svar nej det är en maxventil och kapilärröret går upp på vänster sida och själva bulben sitter i övre fördelaren på vänster sida.

J jonaserik skrev:
Svar nej det är en maxventil och kapilärröret går upp på vänster sida och själva bulben sitter i övre fördelaren på vänster sida.
okej har redan haft bort den o Inge fel på den. Har även haft bort pump o ventiler o kollat dom. Det enda jag inte haft isär är väl maxventilen

M Man66fred skrev:
okej har redan haft bort den o Inge fel på den. Har även haft bort pump o ventiler o kollat dom. Det enda jag inte haft isär är väl maxventilen
termostaten med kapillärrör begränsar hur hög temperaturen kan bli i övre fördelarröret.

Fjädrar stiftet innanför termostaten ut som den ska?

Har det fungerat innan och ingen har varit och skruvat på någonting så är det högst troligt att det är ventilkäglan i ventilhuset (där termostaten sitter) som har fastnat i nästa helt stängt läge.

Den kan hoppa igång om man knackar på ”baksidan” av ventilhuset. Knacka distinkt men försiktigt medans termostaten är demonterad.

Behöver inte ta isär den , bara att piggen går ut efter att den tryckts in. Lite hård. Hur är det med värme på rören, finns det och då menar jag dom två som kommer från golvet upp.

Demmpa Demmpa skrev:
termostaten med kapillärrör begränsar hur hög temperaturen kan bli i övre fördelarröret.

Fjädrar stiftet innanför termostaten ut som den ska?

Har det fungerat innan och ingen har varit och skruvat på någonting så är det högst troligt att det är ventilkäglan i ventilhuset (där termostaten sitter) som har fastnat i nästa helt stängt läge.

Den kan hoppa igång om man knackar på ”baksidan” av ventilhuset. Knacka distinkt men försiktigt medans termostaten är demonterad.
Slutade o fungera helt plötsligt i våras efter typ 10 år. Är inget fel på den haft bort o kollat

J jonaserik skrev:
Behöver inte ta isär den , bara att piggen går ut efter att den tryckts in. Lite hård. Hur är det med värme på rören, finns det och då menar jag dom två som kommer från golvet upp.
När jag slår av pumpen kommer det värme i den med termostaten, den högra förblir kall

Då trycker det på från värmekällan ( en pump i källaren kanske ) är du säker på att pumpen snurrar, är den varm. Lossa den blanka skruven i ändan på pumpen, sätt in en skruvmejsel, snurrar den så kommer det att skramla i näven.

Lite dumt kanske, inga barn som skruvat på dom vita hattarna ( har hänt förr ) Lite långsökt att alla inte har flöde, eftersom du inte har ställdon.

M Man66fred skrev:
Slutade o fungera helt plötsligt i våras efter typ 10 år. Är inget fel på den haft bort o kollat
Hur har du kollat så att termostatventilen fungerar som den ska?

M Man66fred skrev:
När jag slår av pumpen kommer det värme i den med termostaten, den högra förblir kall
Så du menar att röret under termostaten blir kall när cirkulationspumpen går?
Eller menar du att underkanten av cirkulationspumpen blir varm när du stänger av cirkulationspumpen?

Demmpa Demmpa skrev:
Hur har du kollat så att termostatventilen fungerar som den ska?

Så du menar att röret under termostaten blir kall när cirkulationspumpen går?
Eller menar du att underkanten av cirkulationspumpen blir varm när du stänger av cirkulationspumpen?
när jag stänger cirkulationspumpen kommer det in varm vatten så överdelen plus slangar blir varm efter pumpen slagits av, blir ju ingen värme som går når nå långt. När jag startar pumpen blir det kallt igen för då cirkulerar golvvattnet och blandas inte med inkommande vatten. Pumpen snurrar riktigt i alla tre lägen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.