Hej,
Vi har precis köpt ett nybyggt hus och flyttade in i helgen.
Det är mängder att lära sig då vi tidigare bott i lägenhet.
Men det första jag känner att jag bör få koll på är uppvärmningen.

Vi har en Nibe Fighter 750 (frånluft/vatten tror jag).
Golvvärme från Upnor med termostater i varje rum.
Stor vedeldad kamin i vardagsrummet (öppen planlösning)

Jag har läst på lite olika ställen att plattan kan bli kall om man eldar i kaminen i kombination med golvvärmen, men jag förstår inte riktigt.

Kan någon förklara på ett enkelt sätt hur min värmepump och golvvärme skall vara inställd för att jag ska få någon effekt (besparing) av att jag eldar i kaminen.

Tittade precis på en instruktionsvideo från Nibe på youtube.
Där säger de att man inte ska ha inomhus givaren aktiverad om man har golvvärme.
Med andra ord ska inte inomhustemperaturen visas i displayfönstret eller?
På vår värmepump hemma visas inomhustemperaturen. Ska jag avaktivera inomhusgivaren?

Vore oerhört tacksam för hjälp.

/Tomas

Redigerat:
Tempgivarna känner av att det är för varmt (övertemperatur på grund av eldning i kamin) och då sänker pumpen effekten på vattnet till golvvärmen. Eftersom regleringen av temperaturen i plattan är trögare än värmen från kaminen blir det obalans.

Det går att ansluta inomhusgivaren utan att låta den påverka värmesystemet om man vill, eller egentligen så går det att ställa in vilket värmesystem och hur mycket den ska påverka. Temperaturen visas ändå

Tack för svaren.
Och om jag tolkar er rätt så kommer det bli obalans i systemet om/när jag eldar i kaminen?
Skulle då lösningen på detta vara att enbart reglera värmen med hjälp av utomhusgivaren?

Finns braskamin funktion till uponor golvvärme

pozz2 skrev:
Finns braskamin funktion till uponor golvvärme
Det låter ju jättebra.
Har du möjlighet att utveckla ditt svar lite?
Är detta en standardfunktion som finns i alla system eller något man måste köpa till?
Hur aktiverar man det, via värmefläkten eller på själva golvvärmen?

/Tomas

pozz2 skrev:
Är det ev vgf fördelare du har? Eller du har nya smatrix med deras interface?
[länk]
Du får ursäkta, men detta är helt nytt för mig och jag har inte lärt mig alla förkortningar än.
Vad betyder VGF Fördelare?
Jag har inte den där digitala enheten som Uponor har som tillval (om det förklarar bättre).

Märkligt!

Här har jag alltid trott att problemet med att elda i kamin (eller för den delen ha sol som steker in genom fönstren) när man har golvvärme i betongplattan, är att det blir alldeles för varmt, för att golvvärmen är trögt och reagerar långsamt.

Och så visar det sig att det är tvärt om.
Från länken ovan:
Finns inte denna funktion ökar energianvändningen markant när den ordinarie värmekällan ska återuppta uppvärmningen.

TPettersson skrev:
Du får ursäkta, men detta är helt nytt för mig och jag har inte lärt mig alla förkortningar än.
Vad betyder VGF Fördelare?
Jag har inte den där digitala enheten som Uponor har som tillval (om det förklarar bättre).
Ta en bild på fördelaren

pozz2 skrev:
Ta en bild på fördelaren
Vad gäller energianvändningen kan jag inte uttala mig.
Däremot har jag märkt att när jag har eldat på eftermiddag & kväll så är det markant lägre temperatur i vårt vardagsrum när jag kommer upp på morgonen dagen efter. Det har antagligen med trögheten i systemet att göra.
Och det är denna sänkning av temperatur jag skulle vilja undvika. Dels för att det inte är behagligt, men även för att det säkert är som folk hävdar att det går åt mycket energi för att värma upp rummet igen.

T TPettersson skrev:
Vad gäller energianvändningen kan jag inte uttala mig.
Däremot har jag märkt att när jag har eldat på eftermiddag & kväll så är det markant lägre temperatur i vårt vardagsrum när jag kommer upp på morgonen dagen efter. Det har antagligen med trögheten i systemet att göra.
Och det är denna sänkning av temperatur jag skulle vilja undvika. Dels för att det inte är behagligt, men även för att det säkert är som folk hävdar att det går åt mycket energi för att värma upp rummet igen.
Hej!
Vi har samma problem. Hur gick det för er? Har ni hittat en lösning?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Märkligt!

Här har jag alltid trott att problemet med att elda i kamin (eller för den delen ha sol som steker in genom fönstren) när man har golvvärme i betongplattan, är att det blir alldeles för varmt, för att golvvärmen är trögt och reagerar långsamt.

Och så visar det sig att det är tvärt om.
Från länken ovan:
Kan man inte flytta tempgivaren till ett annat rum som ska hålla samma temp som utrymmet där kaminen finns och som naturligtvis inte påverkas av värmen som kaminen avger. På så sätt borde man "lura" systemet... Dvs system kör på som vanligt trots kaminen...?

Jag bumpar denna då jag stött på liknande problematik.

För egen del har vi lagt golvvärme i hela källaren. EPS på oisolerad platta och klinkers. Bergvärmepump står för uppvärmningen i huset. Har även en kamni i källaren.

Nu till min fråga; kan det bli så att jag "lurar" pumpen att skicka ut lägre till radiatorerna när jag eldar i källaren, och i så fall hur löser jag det?

Skulle det kunna vara en idé att strypa slingan som går till rummet där kaminen står när man eldar för att få så lite påverkan på returen, så att inte värmepumpen anpassar sig till just det rummet? Eller är det en dålig idé?

Jag har ingen rumsgivare utan jag tänker på just tempen på returen från det rummet. Eller är det ett icke-problem?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.