1 152 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Ny shuntstyrning eller smarta termostater
Hej!
Jag misstänker att min nuvarande shuntstyrning verkar sjunga på sista versen och har funderat på att byta ut den, men funderar samtidigt om det är vettigare att satsa på smarta termostater(Natamo tado, Danfoss ECO eller liknande) på radiatorerna istället.
Villa ca 150 m2 med pellets, en gammal shuntstyrning "Villasystem ETTAN" från Landis & Gyr med inne/utegivare och anliggningsgivare mot framledningsröret. Termostaterna är kanske 10 år gamla och radiatorerna gamla stora sektionsradiatorer med grova rör. Framledningstemp är 40 grader vid 0 grader ute och med innegivare sker en parallellförskjutning av kurvan. Varför tror jag att det håller på att säcka ihop? Trots att jag ställer innetemp på 16 grader så håller det 20 grader inomhus, det är ingen digital inställning utan ett vanligt skjutreglage, känns som om nåt inte står rätt till där. Det fungerade för några år sen (20 grader på kontrollpanelen gav 20 grader), men konstaterade sen att det blev alldeles för varmt så jag har fått justera ned på centralen tills det blev lagom. .
Varför jag inte bara byter till ny shuntstyrning är för att jag ev. är i tagen att byta till fjärrvärme och då kommer jag inte kunna använda shuntstyrningen. Smarta termostater kan jag däremot ha nytta av även med ett annat uppvärmningssystem.
Vad tänker ni om för/nackdelar med respektive alternativ?
Jag misstänker att min nuvarande shuntstyrning verkar sjunga på sista versen och har funderat på att byta ut den, men funderar samtidigt om det är vettigare att satsa på smarta termostater(Natamo tado, Danfoss ECO eller liknande) på radiatorerna istället.
Villa ca 150 m2 med pellets, en gammal shuntstyrning "Villasystem ETTAN" från Landis & Gyr med inne/utegivare och anliggningsgivare mot framledningsröret. Termostaterna är kanske 10 år gamla och radiatorerna gamla stora sektionsradiatorer med grova rör. Framledningstemp är 40 grader vid 0 grader ute och med innegivare sker en parallellförskjutning av kurvan. Varför tror jag att det håller på att säcka ihop? Trots att jag ställer innetemp på 16 grader så håller det 20 grader inomhus, det är ingen digital inställning utan ett vanligt skjutreglage, känns som om nåt inte står rätt till där. Det fungerade för några år sen (20 grader på kontrollpanelen gav 20 grader), men konstaterade sen att det blev alldeles för varmt så jag har fått justera ned på centralen tills det blev lagom. .
Varför jag inte bara byter till ny shuntstyrning är för att jag ev. är i tagen att byta till fjärrvärme och då kommer jag inte kunna använda shuntstyrningen. Smarta termostater kan jag däremot ha nytta av även med ett annat uppvärmningssystem.
Vad tänker ni om för/nackdelar med respektive alternativ?
Du kan Ohm-mäta framledningsgivaren för att se vad den ger för värde.
Du kan även ersätta framledningsgivaren med ett motstånd för att se hur centralen reagerar.
Här har du graf över temperatur-resistans,
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/PROD_19_5351635.pdf
Visserligen är det för bl.a. QAD22, men vad jag får fram så är det samma givare i både QAD21 & QAD22.
Du kan även ersätta framledningsgivaren med ett motstånd för att se hur centralen reagerar.
Här har du graf över temperatur-resistans,
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/PROD_19_5351635.pdf
Visserligen är det för bl.a. QAD22, men vad jag får fram så är det samma givare i både QAD21 & QAD22.
Tack Demmpa, jag gissar att framledningsgivaren fungerar korrekt då framledningstempen blir enligt den inställda kurvan om jag kopplar bort innegivaren som sitter i panelen och bara går på utegivaren. Då ska den enligt instruktion shunta ut enligt temperaturkurvan. Jag misstänker att det är nåt galet med innegivaren som sitter i centralen, alternativt att vredet för temperaturinställning är paj.Demmpa skrev:
Du kan Ohm-mäta framledningsgivaren för att se vad den ger för värde.
Du kan även ersätta framledningsgivaren med ett motstånd för att se hur centralen reagerar.
Här har du graf över temperatur-resistans,
[länk]
Visserligen är det för bl.a. QAD22, men vad jag får fram så är det samma givare i både QAD21 & QAD22.
Klicka här för att svara