Jag har enplanshus med ett 1-rörsystem (röda markeringar).

Jag har har två olika radiatortyper, varav de två dubbelmackorna finns i tvättstugan och i ett rum längst bort från värmepumpen. Hur luftar jag dessa element på bilden? De har bara två skruvar längst ner och det forsar i dom.

Sen har jag en stor radiator i vardagsrummet som där jag inte verkar ha någon fungerande vattenakruv i botten? Liksom är hålet pluggat på något sätt?

• En person sitter nära en radiator vid ett fönster, en hand i förgrunden, inomhusmiljö med dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på radiator med avtagen termostat, damm, smuts, avskalad färg, kablar på golvet, leksak i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Radiator framifrån, täckplattor avtaget, synliga element och rör, inomhusmiljö, tapet med ballongmotiv.
    Skapa konto
  • Radiator vid en vägg med mönstrad tapet, termostatventil synlig, trägolv, del av svart föremål nertill.
    Skapa konto
  • Närbild på en otydlig grå yta med rund öppning, suddig bakgrund, inomhus, okontextualiserat objekt.
    Skapa konto
kan du inte lufta på luftningsnppeln?

• Person sitter i soffa, intill radiator med synlig luftningsnippel, inomhusmiljö, textmarkering "luftningsnippel".
    Skapa konto
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
"Dubbelmackan" tycker jag ser ut att vara monterad upp&ner?

• Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
"Dubbelmackan" tycker jag ser ut att vara monterad upp&ner?
Är det en "grej" man gör? Finns inget sett att lufta radiator då? Verkar väldigt märkligt...

V växelventil skrev:
kan du inte lufta på luftningsnppeln?
Ju det kom ut vatten där. Radiator låter dock och inge luft verkar komma ut. Det var mest av nyfikenhet att det borde väl sitta en nippel ner till vid tömning?

• Gilla
Värmelärlingen och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Luftningsnipplarna måste sitta upptill på radiatorn, annars sitter den upp och ner. Finns lösa nipplar att köpa och sätta i efterhand: [länk]
Förlåt min okunskap här, men menar du att jag endast behöver skruva in en sådan nippel upptill där det är gängat och så ska systemet luftas där igenom?

Där det saknas luftningsnipplar kan man sätta dit nya nipplar. Men man måste ju borra hål också i radiatorn så att eventuell luft kan komma ut via nippeln.

J Josth skrev:
Där det saknas luftningsnipplar kan man sätta dit nya nipplar. Men man måste ju borra hål också i radiatorn så att eventuell luft kan komma ut via nippeln.
Okej, det känns logiskt.
Men spontant tänker jag också att jag måste montera av och spola igenom den så inte metallspån kommer in i flödet?

Ja det är ju säkrast att göra så. Har man dock ett smutsfilter på returledningen till pannan så ska eventuellt metallspån på insidan fastna där.

Leafbranch Leafbranch skrev:
Okej, det känns logiskt.
Men spontant tänker jag också att jag måste montera av och spola igenom den så inte metallspån kommer in i flödet?
Tack.

En annan fråga, är det värt att byta till modernare radiatorer när man ändå ska montera av osv? Sägs att luft/vatten värmepump fungerar sådär med äldre radiatorer?

Beror på hur de befintliga radiatorerna är dimensionerade i förhållande till husets effektbehov. De radiatorer du har brukar också användas i hus med värmepump men är de för små för husets värmebehov så är det inte helt bra. Beror på vilken framledningstemperatur som krävs vid DVUT. Upp till 55 grader är helt okej.

• Gilla
Leafbranch
  • Laddar…
De där radiatorerna är fabrikat och typ AGA thermopanel som tillverkades 1970-1988. På den tiden var el billigt och så kallade högtemperatursystem var vanliga (upp till 70 eller 80 grader framledningstemperatur vid lägsta utomhustemperatur). Att du har en enkelpanel utan konvektorplåt (kallas TP10) antyder att det kan vara ett högtemperatursystem. I så fall är det lämpligt att se över hela radiatorsystemet och eventuellt konvertera till lågtemperatursystem vilket kan innebära att alla eller de flesta radiatorerna byts ut. Ju lägre den högsta framledningstemperaturen är som krävs för att värma huset när det är som kallats, ju bättre COP får den värmepump som ska värma huset. Inget måste med lägsta möjliga framledningstemperatur men det är en avvägning av COP mot kostnad för att byta radiatorer. Studera datablad för värmepumpar för att se vilken skillnad på COP som fås med olika framledningstemperatur.

• Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
De där radiatorerna är fabrikat och typ AGA thermopanel som tillverkades 1970-1988. På den tiden var el billigt och så kallade högtemperatursystem var vanliga (upp till 70 eller 80 grader framledningstemperatur vid lägsta utomhustemperatur). Att du har en enkelpanel utan konvektorplåt (kallas TP10) antyder att det kan vara ett högtemperatursystem. I så fall är det lämpligt att se över hela radiatorsystemet och eventuellt konvertera till lågtemperatursystem vilket kan innebära att alla eller de flesta radiatorerna byts ut. Ju lägre den högsta framledningstemperaturen är som krävs för att värma huset när det är som kallats, ju bättre COP får den värmepump som ska värma huset. Inget måste med lägsta möjliga framledningstemperatur men det är en avvägning av COP mot kostnad för att byta radiatorer. Studera datablad för värmepumpar för att se vilken skillnad på COP som fås med olika framledningstemperatur.
T TommyC skrev:
Tack för svar, och det kommer upp många följd frågor men eftersom tråden handlade om luftning så skapar jag en ny tråd för frågor om mitt radiatorsystem.

Att bygga om till tvårörs system kan ochså vara aktuellt i så fall. Att byta ett enstaka element gör marginell nytta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.