Jag har enplanshus med ett 1-rörsystem (röda markeringar).
Jag har har två olika radiatortyper, varav de två dubbelmackorna finns i tvättstugan och i ett rum längst bort från värmepumpen. Hur luftar jag dessa element på bilden? De har bara två skruvar längst ner och det forsar i dom.
Sen har jag en stor radiator i vardagsrummet som där jag inte verkar ha någon fungerande vattenakruv i botten? Liksom är hålet pluggat på något sätt?
Jag har har två olika radiatortyper, varav de två dubbelmackorna finns i tvättstugan och i ett rum längst bort från värmepumpen. Hur luftar jag dessa element på bilden? De har bara två skruvar längst ner och det forsar i dom.
Sen har jag en stor radiator i vardagsrummet som där jag inte verkar ha någon fungerande vattenakruv i botten? Liksom är hålet pluggat på något sätt?
Förlåt min okunskap här, men menar du att jag endast behöver skruva in en sådan nippel upptill där det är gängat och så ska systemet luftas där igenom?J Josth skrev:
Okej, det känns logiskt.J Josth skrev:
Men spontant tänker jag också att jag måste montera av och spola igenom den så inte metallspån kommer in i flödet?
Tack.Leafbranch skrev:
En annan fråga, är det värt att byta till modernare radiatorer när man ändå ska montera av osv? Sägs att luft/vatten värmepump fungerar sådär med äldre radiatorer?
Beror på hur de befintliga radiatorerna är dimensionerade i förhållande till husets effektbehov. De radiatorer du har brukar också användas i hus med värmepump men är de för små för husets värmebehov så är det inte helt bra. Beror på vilken framledningstemperatur som krävs vid DVUT. Upp till 55 grader är helt okej.
De där radiatorerna är fabrikat och typ AGA thermopanel som tillverkades 1970-1988. På den tiden var el billigt och så kallade högtemperatursystem var vanliga (upp till 70 eller 80 grader framledningstemperatur vid lägsta utomhustemperatur). Att du har en enkelpanel utan konvektorplåt (kallas TP10) antyder att det kan vara ett högtemperatursystem. I så fall är det lämpligt att se över hela radiatorsystemet och eventuellt konvertera till lågtemperatursystem vilket kan innebära att alla eller de flesta radiatorerna byts ut. Ju lägre den högsta framledningstemperaturen är som krävs för att värma huset när det är som kallats, ju bättre COP får den värmepump som ska värma huset. Inget måste med lägsta möjliga framledningstemperatur men det är en avvägning av COP mot kostnad för att byta radiatorer. Studera datablad för värmepumpar för att se vilken skillnad på COP som fås med olika framledningstemperatur.
T TommyC skrev:De där radiatorerna är fabrikat och typ AGA thermopanel som tillverkades 1970-1988. På den tiden var el billigt och så kallade högtemperatursystem var vanliga (upp till 70 eller 80 grader framledningstemperatur vid lägsta utomhustemperatur). Att du har en enkelpanel utan konvektorplåt (kallas TP10) antyder att det kan vara ett högtemperatursystem. I så fall är det lämpligt att se över hela radiatorsystemet och eventuellt konvertera till lågtemperatursystem vilket kan innebära att alla eller de flesta radiatorerna byts ut. Ju lägre den högsta framledningstemperaturen är som krävs för att värma huset när det är som kallats, ju bättre COP får den värmepump som ska värma huset. Inget måste med lägsta möjliga framledningstemperatur men det är en avvägning av COP mot kostnad för att byta radiatorer. Studera datablad för värmepumpar för att se vilken skillnad på COP som fås med olika framledningstemperatur.
Tack för svar, och det kommer upp många följd frågor men eftersom tråden handlade om luftning så skapar jag en ny tråd för frågor om mitt radiatorsystem.T TommyC skrev:De där radiatorerna är fabrikat och typ AGA thermopanel som tillverkades 1970-1988. På den tiden var el billigt och så kallade högtemperatursystem var vanliga (upp till 70 eller 80 grader framledningstemperatur vid lägsta utomhustemperatur). Att du har en enkelpanel utan konvektorplåt (kallas TP10) antyder att det kan vara ett högtemperatursystem. I så fall är det lämpligt att se över hela radiatorsystemet och eventuellt konvertera till lågtemperatursystem vilket kan innebära att alla eller de flesta radiatorerna byts ut. Ju lägre den högsta framledningstemperaturen är som krävs för att värma huset när det är som kallats, ju bättre COP får den värmepump som ska värma huset. Inget måste med lägsta möjliga framledningstemperatur men det är en avvägning av COP mot kostnad för att byta radiatorer. Studera datablad för värmepumpar för att se vilken skillnad på COP som fås med olika framledningstemperatur.
Att bygga om till tvårörs system kan ochså vara aktuellt i så fall. Att byta ett enstaka element gör marginell nytta.