Hej!
Vi har ett hus byggt 1964 i lättbetong med betongbjälklag mellan våningarna. Rören till radiatorerna ligger mestadels mellan betongbjälklag och övervåningens trägolv.
Vi har haft problem med luft i systemet i några år. Det visade sig i sommar att expansionskärlet var helt vattenfyllt och vi bytte det. Antagligen därifrån luften kommit.
Nu tappar systemet tryck, långsamt. Från 26 september 1,55 bar till idag 22 oktober 1,15 bar (kall framledning) .
(Det jag dock tycker är lite märkligt är att trycket inte ändrar sig beroende på temperatur.)
Vi har stängt av kulventilerna ut till huset och konstaterat att läckan inte är i pannrummet för då håller trycket.
Eftersom alla rör ligger under golven på ovanvåningen är jag inte så sugen på att öppna alla golv för att leta läckor. Och det kan nog ta tid innan läckorna syns för det är tjock betong.
Antagligen borde man dra helt nya rör.
Jag misstänker en rörkoppling som gjordes under badrumsgolvet i samband med renovering för ca ett år sedan. Något som borde kunna gå på garanti men det är ju ingjutet och inte helt lätt att se om läckan är där.
Någon som har några ideér om vad man kan göra?
Hälsningar