Demmpa
Demmpa: Värmen/energin kan som sagt inte försvinna. När skruven var uppskruvad, enrörssystem, så gick det mesta av flödet direkt till returen. När skruven är nedskruvad i botten, tvårörsystem, så går allt flöde till gv-slingorna, men troligen så är det för dåligt flöde till gv-shunten i förhållande till flödet i gv-slingorna som gör att ni inte känner någon temperaturskillnad
15 svar · 2,2k läst
·
M
mrPersson67: [citat] Jag har alltid fått väldigt olika strålar (droppar) från mina radiatorer när jag luftar dem men de blir alltid varma när de så skall vara. I mitt fall så tror jag att de olika strålarnas längd beror på att mina rad är gamla och "strålhålet" är mer eller mindre igensatt. Jag är nöjd så länge som de blir varma och det inte kommer luft 😀
4 svar · 942 läst
J
jonaserik: Eftersom det är högt i tak och värme stiger uppåt, så blir det nog att ha en propeller som trycker ner värmen, det finns dom med rum upp till nock som måste ha det. Med så högt kan du bygga en lägenhet till, med ett nytt bjälklag.
15 svar · 1,6k läst
·
P
Plutus: Eftersom det är en värmepump inblandat så gör jag tillägget att börja med alla termostater öppna och sänk kurvan tills det blir för kallt någonstans. Termostaterna ska bara stänga när det blir för varmt i ett rum, I princip ska man bara behöva termostater i rum som får värmeöverskott, typ kök, söderläge, sovrum. En rumsgivare löser det akuta med eldningen, men en timer på
7 svar · 1,8k läst
C
compiotr: Hej! Roligt nog köpte vi precis en lägenhet med exakt en sån öppen spis och funderar på samma sak - löste du det och kan du dela med dig av hur & kostnad?
1 svar · 7,9k läst
·
J
JSten: [citat] Tanken är att ha pumpen i garaget och liten bredare i huset (svårt att få plats med teknikrum där innedelen till pumpen får plats i huset). Jag drog fyrrörs, kan inte minnas att det fanns trerörs när jag köpte in min (år 2020). Kan ju nämna att merkostnaden för att dra in kulvert var kanske 10kkr. 8kkr för kulverten, ett hål extra som behövdes ta upp i plattan och kanske en
32 svar · 13,8k läst
·
useless
useless: [citat] Vad spelar det för roll om den är för stor? Enda nackdelen jag kan komma på är att den eventuellt drar onödigt mycket ström, men om syftet är att cirkulera vätska som värms med el så har det ju inte någon betydelse.
7 svar · 1,6k läst
L
Lechuza: har inte haft notiser igång och sett att de skrivits här!! Tog vattenprov på kallsidan kommunen betala. Nibe tog vattenprov på varmvattnet. Dom konstaterade fel innanmäte på beredaren. Trots detta vägrade återförsäljaren hjälpa. Pratade med annat folk och dom menade att de byggs visst upp en hinna i koppartanken av korrosionen som hindrar vidare utfällning. Vi fick handla speciellt
16 svar · 7,4k läst
·
J
Josth: Hej! Borra snarast upp friskluftsventiler i sovrummen och i vardagsrummet! Hemskt med dålig inomhusluft. Hur mycket isolering ligger det under el-värmeslingorna i golven? Total elförbrukning? Antal kvm? Kan ni tänka er en utedel till värmepump på fram- eller baksidan av huset?
1 svar · 990 läst
D
Dublin: Om det bara är övervåningen som ska kallställas borde det väl räcka med att cirkulationspumpen är igång för att det inte ska frysa. Det går ju även att nyttja vattenburet med LVVP. Hur värmer ni bottenvåningen?
6 svar · 1,9k läst
J
jonaserik: OK försöker få till det bättre. Nuvarande GV kopplat och klart mot VP , ett hål till att koppla in badet på finns, då låter man badet gå direkt ut, utan termostat/don, stänger alla andra termodon så blir det inte stopp på flödet genom VP. Det är bra för den, blir det lite för varmt i badet så kan man skruva ner en skruv på fördelaren så flödet blir lite mindre. Är det
14 svar · 4,2k läst
7ender
7ender: Skulle verkligen uppskatta om nån kunde tipsa om vilken ventil jag behöver. Rören verkar vara 26 mm.
1 svar · 1,2k läst
·
D
Dilato: [citat] Då svarar jag nej. Enda gången varmvattenberedare nämns i reglerna för energieffektiviseringsstöd är om du byter till luft-luft-värmepump från elvärme (eller luft-luft äldre än tio år) så måste du också byta din varmvattenberedare till en värmepumpsberedare för att få bidrag för bytet till luft-luft. 8 § Bidrag får ges för ..... 2. en installation av en eller flera
5 svar · 1,0k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Det där råder elpush bot på.
3 svar · 811 läst
J
Josth: [citat] Förstår helt och hållet om dina tonåringar vill ha dörren stängd... Man kan sätta ner termostaterna på el-radiatorerna till t.ex. 18 grader i alla rum som normalt får värmen från luftluftvärmepump. Då kommer el-radiatorerna bara att stå som back-up. Blir det en rejäl köldknäpp och LLVP inte längre räcker till får man tillfälligt justera termostaterna.
6 svar · 1,3k läst
B
byggeskafram: [citat] Toppen Tack så mycket
7 svar · 2,1k läst
·
N
nissebrun: [citat] Ska försöka sätta mig in i hur det ska styras upp på rätt/bästa sätt. Om man ska justera in rätt flöde så antar jag att man tar bort ställdonet så termostatventilen står i helt öppet läge ? Tack för tipsen och goda råd.
7 svar · 1,1k läst
·
Peka70
Peka70: [citat] Tack för hjälpen!
9 svar · 2,4k läst
·
P
Anonymiserad 170696: [citat] Ok, nu är jag med, fördelaren är också en TECE och jag har inte koll på vilken gänga det är. Jag är ute efter en enhet som ersätter min defekta TECE WLM3-1BA så att jag kan behålla befintliga ställdon, jag har hittat en beg enhet av annat fabrikat som har 220V till ställdonen och 24V till termostaterna och det följer med 9st termostater men jag vill helst få tag på
20 svar · 1,5k läst
·
Johan K 123
Johan K 123: [citat] Ja har tryckt och försökt, verkar dock inte hjälpa 😉
3 svar · 2,0k läst
·
M
Maskinen89: Jag tror jag kom fram till att den tätar bara med metallen, inte tillräckligt för att stänga av och ta loss elementet men tillräckligt för att få det kallt vid drift. Kan ha fel dock
2 svar · 1,7k läst
·
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Traditionell golvvärmestyrning är egentligen rätt dum! Ingen som har reagerat över det dumma i att inte kunna få mer värme när man vrider upp en golvvärmetermostat i ett rum? [MEDIA=instagram]CxQMwp4sF_w[/MEDIA] //Patrik
17 svar · 4,4k läst
imported_Benno
imported_Benno: [citat] Tack för tipset. Jag får kolla om jag har den möjligheten. Jag köpte en begagnad lite äldre så det kanske inte går. D-link DWR-921. En timer kanske fixar det också.
12 svar · 4,7k läst
P
paralun: Ser att Elon kör en drive och någon brist syns inte. https://www.elon.se/inomhusklimat/varme/luftvarmepumpar
10 svar · 5,0k läst
R
riktigadavid: Jag gjorde så. Verkade bli bra. Tack för input!
5 svar · 1,9k läst
ingenmansland
ingenmansland: Hej, Jag försöker hitta information om de lite äldre kassetterna är godkända eller inte, men det verkar vara svårt att hitta. Är det någon som vet om just Keddy 520 är godkänd efter ändringarna 2019?
0 svar · 1,2k läst
J
Jonte6000: Ja huset står på Åland så typ samma medeltemp som stockholm då. Det är relativt liten förbrukning. Men ingen infra-takvärmeexpert?
4 svar · 1,1k läst
R
Riverground: [citat] T ex Panasonic har inbyggd luftrenare (NanoX) i vissa luftvärmepumpar.
8 svar · 1,0k läst
·
C
Cedrix: Jag lade golvvärme matta under klickgolvet. Tog bort gamla plastmattan och lade denna under klickgolvet. Fungerade bra så länge vi hade laminat klickgolv, men nu bytte vi nyligen till vinylklick och då känner man skarvarna på mattan igenom golvet.
11 svar · 3,7k läst
J
JeanetteLZ: Dyblöt, skoja inte 😂
6 svar · 1,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.