Hallå.
Har bergvärme i huset.
En radiator blir inte riktigt varm och därav rummet lite svalare än övriga rum.
Har en MMA ventil med honeywell adapter. Har sådana på andra radiatorer där det blir varmt.
Skruvade idag loss den och då blev radiatorn genast varmare.
När jag vrider på termostaten rör sig ”innanmätet” (det som trycket på ventilen enbart mellan läge 6-3.
Kan det vara något vajsing med termostaten?

Har några fler radiatorer där gamla honeywell-termostaten sitter kvar, värt att byta dessa?
Vad jag förstått ska man helst ha termostaterna helt öppna när man har bergvärme?
Hand håller en termostatventil inställd på sex grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glasbord med geometriskt mönster, metallfjäder och lösa föremål i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B bjorsi skrev:
Hallå.
Har bergvärme i huset.
En radiator blir inte riktigt varm och därav rummet lite svalare än övriga rum.
Har en MMA ventil med honeywell adapter. Har sådana på andra radiatorer där det blir varmt.
Skruvade idag loss den och då blev radiatorn genast varmare.
När jag vrider på termostaten rör sig ”innanmätet” (det som trycket på ventilen enbart mellan läge 6-3.
Kan det vara något vajsing med termostaten?

Har några fler radiatorer där gamla honeywell-termostaten sitter kvar, värt att byta dessa?
Vad jag förstått ska man helst ha termostaterna helt öppna när man har bergvärme?
[bild] [bild]
Kan inte svara på bergvärmebiten, men har samma termostater hemma. En av mina termostater betedde sig som du beskriver. Jag märkte att själva delen som man vrider på gick att dra loss lite längre ut och du kunde man vrida den utan att innanmätet rörde sig. När jag sedan tryckte in den i ett annat läge så fungerade den i alla lägen.

Det finns en max och min begränsning på den. Läs mer här https://www.purmo.com/public/prod/b...82c1dcd0839e2a1/sv-se-files-48282123_rev8.pdf
 
Testat detta lite mer.
När termostaten sitter fastskruvad på radiatorn så rör sig inte innanmätet lika mycket som när termostaten är avskruvad.
Jämförde med två likadana termostater här hemma.
Där rör sig innanmätet mer och de är inte alls lika tröga att vrida på (både avmonterade och monterade)
Så känns som att termostaten är kass.
 
Redigerat:
T Tompafix skrev:
Kan inte svara på bergvärmebiten, men har samma termostater hemma. En av mina termostater betedde sig som du beskriver. Jag märkte att själva delen som man vrider på gick att dra loss lite längre ut och du kunde man vrida den utan att innanmätet rörde sig. När jag sedan tryckte in den i ett annat läge så fungerade den i alla lägen.

Det finns en max och min begränsning på den. Läs mer här [länk]
Det visade sig att just denna termostat var maxbegränsad. Ändrade så att inga termostater är det hemma
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
B bjorsi skrev:
Det visade sig att just denna termostat var maxbegränsad. Ändrade så att inga termostater är det hemma
Hur gjorde du för att ta bort begränsningen? MMA verktyget?
 
Krilleman
Daniel Buck Daniel Buck skrev:
Hur gjorde du för att ta bort begränsningen? MMA verktyget?
Har inte MMA-verktyget, hade rörläggare hemma i annat ärende som visade att en liten plattmejsel fungerar lika bra 😊
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.