Ett av elementen på vår tredje våning har varit pajj men det visade sig att muttern i bild har varit åtdragen för hårt så den har jag lossat på och nu blir det effekt när man vrider på termostaten. Nu till min fråga:
Drar jag åt muttern så att den verkligen sitter åt mot elementet stryper jag vattnet. Lossar jag den (mot termostaten) blir det bra flow av vatten men då sitter den såklart löst och nu har jag den på ett mellanläge. På alla andra element i huset sitter muttern hårt som ett berg men det finns fortfarande ett flow av varmvatten. Hur hårt ska den sitta? Huset är relativt nybyggt (2019).

Termostat på radiator inställd på nivå tre, trägolv, del av fönster och stenbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag drar åt den då pass hårt jag klarar med enbart fingerkraft.
Den ska ju dock såklart inte stå inställd på "1" om du vill ha ett vettigt flöde genom radiatorn.
 
  • Gilla
Kashew
  • Laddar…
Kanske är fel fabrikat på termostaten så den egentligen inte passar till den ventilen? Särskilt risk om det är olika termostater i huset.
 
  • Gilla
Kashew
  • Laddar…
Jag brukar ha termostatvredet ställd på max när jag skruvar dit termostaten på radiatorventilen, för att sedan ställa termostaten på det värde som motsvarar rummets börvärdestemperatur.

Termostaten skruvas fast med fingerstyrka, är det allmänna lokaler etc så används skiftnyckel till att dra åt muttern.

Man ska kunna dra fast termostaten "stenhårt" utan att den ska börja strypa flödet.
Stryps flödet när termostaten skruvas fast så är något "fel", tex att den är för lågt ställd.

"1" på en termostat motsvarar kanske 15⁰.
 
  • Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag brukar ha termostatvredet ställd på max när jag skruvar dit termostaten på radiatorventilen, för att sedan ställa termostaten på det värde som motsvarar rummets börvärdestemperatur.

Termostaten skruvas fast med fingerstyrka, är det allmänna lokaler etc så används skiftnyckel till att dra åt muttern.

Man ska kunna dra fast termostaten "stenhårt" utan att den ska börja strypa flödet.
Stryps flödet när termostaten skruvas fast så är något "fel", tex att den är för lågt ställd.

"1" på en termostat motsvarar kanske 15⁰.
Vill minnas att "1" hos Danfoss motsvarar 12grader och de ska dras med max 15Nm.
 
Hur varmt är det i rummet?
 
F frause skrev:
Hur varmt är det i rummet?
Enligt verisure är där just nu 21.5. Imorse var det nätt och jämt 19.5 och vid kl12 gick den upp till 22 grader.
 
Kashew Kashew skrev:
Enligt verisure är där just nu 21.5. Imorse var det nätt och jämt 19.5 och vid kl12 gick den upp till 22 grader.
Om termostaten är inställd på strax under 2 och det är 20-21 grader i rummet är det väl inte så konstigt om den stänger?
 
F frause skrev:
Om termostaten är inställd på strax under 2 och det är 20-21 grader i rummet är det väl inte så konstigt om den stänger?
Mjo fast problemet kretsar kring den muttern. Drar jag åt den ordentligt med fingerkraft har jag inget vattenflöde oavsett nummer på termostaten.
 
Termostat-ventilhus passar inte ihop, är det rätt pryttlar ska du dra muttern i botten och dra åt med fingerkraft.
 
Kashew Kashew skrev:
Mjo fast problemet kretsar kring den muttern. Drar jag åt den ordentligt med fingerkraft har jag inget vattenflöde oavsett nummer på termostaten.
Ja, den kan ju vara trasig. Vad fick du för temperatur i rummet när termostaten var åtdragen och inställd på max (3?)?

Får du ett annat resultat med en termostat från ett annat rum?
 
Vad står det på änden av termostaten?
Själva radiatorn ser ut att vara en Purmo Thermopanel TP V4, då passar termostater från MMA rakt av
(MMA är numera en del av Purmo).
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad står det på änden av termostaten?
Själva radiatorn ser ut att vara en Purmo Thermopanel TP V4, då passar termostater från MMA rakt av
(MMA är numera en del av Purmo).
Det där är en Danfoss termostat.
Rimligen för mma/m28.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad står det på änden av termostaten?
Själva radiatorn ser ut att vara en Purmo Thermopanel TP V4, då passar termostater från MMA rakt av
(MMA är numera en del av Purmo).
Får det TS symptom om det är en termostat för TA m28 på MMA m28 ventil eller blir det tvärt om?
 
F frause skrev:
Får det TS symptom om det är en termostat för TA m28 på MMA m28 ventil eller blir det tvärt om?
99,97% säker på att det är MMA på bilden då jag skruvade på likadana termostater förra vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.