Hej. Vet inte var jag ska felsöka mer nu, hoppas på hjälp här. Vi har ett par rum där det inte går fram någon värme alls, som har funkat innan. Det jag har felsökt på är:
1: Motionerat piggar
2. Luftat alla fyra luftningar.
3. Tagit bort ställdonen, ingen värme går ut.
4. Kollat cirkulationspump till golvvärmen, funkar.
5. Öppnat lite på tillflödet. (grön pil)

Röd markering vid rör är värme
Blå markering vid rör är kallt.

Kan jag öppna mer på ventilen (blå pil) vid termostaten och få mer flöde?
Eller några andra tips och råd?

Energimätare, vattenledningar med servostyrda ventiler och tryckmätare i teknisk anläggning, med markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med rör, termometer, ventiler, och termostat, markerad blå pil. Inomhus. teknisk miljö.
Skapa konto

F-N det finns en baypass, det blanka röret, bara skit med det och ingen avstängning, går lika bra att ta bort ett don för badet, blir samma sak. Baypassen eller en öppen slinga gör att VP alltid har öppet och den blir av med värmen, det måste alltid vara flöde genom VP. Ser ut som pumpen går på max med 3 streck. Där det bblå strecket på röret, sitter det en strypventil, kan du öppna den ( samma som att vrida på en vattenkran ) Kan gå att få till om det är lite luft i slingan, genom att ställa ner alla termostater på noll och ta bort donet på den som kall. Under locket där gröna pilen är, så finns ytterligare en skruv och med den ställs hur mycket vatten som ska strömma till slingan, öppbar för mer flöde genom att skruva den uppåt, men bara som mest upp till kant. Sitter den ventiler nere till vänster så det går att stänga för GV. Finns det stäng av pumpen, stäng ventilerna innan du skruvar på något ( detta om du är orolig för att det ska spruta vatten.) sen öppnar du ventilerna och startar pumpen Sen är det att vänta någon timma och se vad som händer.

I ingemarlundgren skrev:
Hej. Vet inte var jag ska felsöka mer nu, hoppas på hjälp här. Vi har ett par rum där det inte går fram någon värme alls, som har funkat innan. Det jag har felsökt på är:
1: Motionerat piggar
2. Luftat alla fyra luftningar.
3. Tagit bort ställdonen, ingen värme går ut.
4. Kollat cirkulationspump till golvvärmen, funkar.
5. Öppnat lite på tillflödet. (grön pil)

Röd markering vid rör är värme
Blå markering vid rör är kallt.

Kan jag öppna mer på ventilen (blå pil) vid termostaten och få mer flöde?
Eller några andra tips och råd?

[bild][bild]
J jonaserik skrev:
F-N det finns en baypass, det blanka röret, bara skit med det och ingen avstängning, går lika bra att ta bort ett don för badet, blir samma sak. Baypassen eller en öppen slinga gör att VP alltid har öppet och den blir av med värmen, det måste alltid vara flöde genom VP. Ser ut som pumpen går på max med 3 streck. Där det bblå strecket på röret, sitter det en strypventil, kan du öppna den ( samma som att vrida på en vattenkran ) Kan gå att få till om det är lite luft i slingan, genom att ställa ner alla termostater på noll och ta bort donet på den som kall. Under locket där gröna pilen är, så finns ytterligare en skruv och med den ställs hur mycket vatten som ska strömma till slingan, öppbar för mer flöde genom att skruva den uppåt, men bara som mest upp till kant. Sitter den ventiler nere till vänster så det går att stänga för GV. Finns det stäng av pumpen, stäng ventilerna innan du skruvar på något ( detta om du är orolig för att det ska spruta vatten.) sen öppnar du ventilerna och startar pumpen Sen är det att vänta någon timma och se vad som händer.
Ok tack, ska prova dina råd. Jag undrar bara, det kommer ju värme vid röd markering, sedan blir det ju
kallare vidare till ställdon osv, felet ligger inte här?

Rörkonstruktion, värmeväxlare, kulventiler och termoelement i teknisk anläggning. Markerade linjer indikerar komponenter eller flödesriktningar.
Skapa konto

Var är bulben som sitter i andra ändan av det blanka röret som går till termostaten

J jonaserik skrev:
Var är bulben som sitter i andra ändan av det blanka röret som går till termostaten
Vad menar du med "bulben"? Andra änden på det rödmarkerade?

I ingemarlundgren skrev:
Vad menar du med "bulben"? Andra änden på det rödmarkerade?
Värmeinstallation med rör, värmeväxlare och kablar i ett grovt utrymme.
Skapa konto
Värmepannans insida med rör, kablar och installationsdetaljer i ett tekniskt utrymme.
Skapa konto

Jepp den termostaten reglerar en temp och vad står den på, kan vara en maxtermostat för golvvärmen.
Max 50 C . Ser väldigt trång ut under pumpen, shunten sitter inklämd och kunde har gjorts bättre, men fungerar säkert.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.