Hej!
Det här är min första vinter i hus och jag upplever lite problem med värmen. Vi har vattenburen golvvärme och element. I prospektet stod att det skulle finnas golvvärme i köket och det kanske finns men vi har svårt att förstå oss på den. Det är klinkergolv och det är inte lika kallt som annat klinkergolv i huset där vi vet att det saknas golvvärme men det är inte heller på något sätt varmt i golvet i köket likt övrig golvvärme. Vi har kunnat konstatera att köket inte är med i golvvärmesystemet från LK, se bild nedan. Detta system är från 2000 och köket är renoverat först 2005. Vi funderar på om golvet är kopplat till slingan för elementen och jag har googlat mig till att det då bör finnas en shunt för att justera värmen till golvet (eller för att sänka temperaturen om jag förstod det rätt), men jag är högst okunnig kring dessa saker och vet inte var jag ska leta efter denna shunt. Jag har kollat i anslutning till köket, under diskbänkar osv. Men inte hittat något i köket. Har kollat vid värmepumpen men har svårt att veta vad som är vad. Jag tycker det ser ut som en jäkla röra rent ut sagt. Säljarna har generellt sett varit väldigt ohjälpsamma. Säger sig inte ha någon som helst kunskap om värmesystemet trots att de bott här i 15 år. Saknas ritningar mm. Jag bilägger lite bilder om någon vänlig själ hade haft möjlighet och säga om något på dessa bilder skulle kunna vara något som man kan justera värmen till den eventuella golvvärmen i köket.
Det här är min första vinter i hus och jag upplever lite problem med värmen. Vi har vattenburen golvvärme och element. I prospektet stod att det skulle finnas golvvärme i köket och det kanske finns men vi har svårt att förstå oss på den. Det är klinkergolv och det är inte lika kallt som annat klinkergolv i huset där vi vet att det saknas golvvärme men det är inte heller på något sätt varmt i golvet i köket likt övrig golvvärme. Vi har kunnat konstatera att köket inte är med i golvvärmesystemet från LK, se bild nedan. Detta system är från 2000 och köket är renoverat först 2005. Vi funderar på om golvet är kopplat till slingan för elementen och jag har googlat mig till att det då bör finnas en shunt för att justera värmen till golvet (eller för att sänka temperaturen om jag förstod det rätt), men jag är högst okunnig kring dessa saker och vet inte var jag ska leta efter denna shunt. Jag har kollat i anslutning till köket, under diskbänkar osv. Men inte hittat något i köket. Har kollat vid värmepumpen men har svårt att veta vad som är vad. Jag tycker det ser ut som en jäkla röra rent ut sagt. Säljarna har generellt sett varit väldigt ohjälpsamma. Säger sig inte ha någon som helst kunskap om värmesystemet trots att de bott här i 15 år. Saknas ritningar mm. Jag bilägger lite bilder om någon vänlig själ hade haft möjlighet och säga om något på dessa bilder skulle kunna vara något som man kan justera värmen till den eventuella golvvärmen i köket.
Jag tror att den termostaten reglerar golvvärmen (men är inte säker). På bilden här ser det ut som att det är vattnet till golvvärmen som kommer till golvvärmeslingorna (där eventuell värme i köksgolvet inte är med). Men det kanske inte stämmer?T Tompafix skrev:
Värmepumpen sitter i en tillbyggnad där alla golvvärme finns. Köket kommer först efter efter tillbyggnaden. Vi har krypgrund och jag var nere där och kollade och det är en massa rör kors och tvärs. Vet inte om detta skulle kunna ha något med golvvärme i köket att göra?
Har du provat att ringa Lk och fråga? Ser lite ut som att kretsarna längst till höger går vidare någonstans. Kan tänka att det kan finnas luft i systemet som förhindrar flödet. Antingen om det finns avluftning någonstans eller om systemet behöver spolas för att få bort luften. Generellt är det lite lurigt med luft om man har fördelare lägre än själva kretsen (slingorna ser ut att få uppåt). Kanske läge att ta dit en rörmokare som får kika på det?
Sen borde väl de gamla ägarna veta om det finns värme eller inte?
Shunt behövs för resten av kretsarna i huset också och är enheten med displayen på.
Sen borde väl de gamla ägarna veta om det finns värme eller inte?
Shunt behövs för resten av kretsarna i huset också och är enheten med displayen på.
Klicka här för att svara





