5 419 läst ·
42 svar
5k läst
42 svar
Spartips! 24000 kWh, 210 kvm. Billigt elavtal slut 06.2023.
Hej!
Bor i enplansvilla 180 kvm + annex 30 kvm byggda 1990 resp 2000.
Vattenburen värme med radiatorer i 150 kvm i villan, vattenburen golvvärme i 30 kvm villa och 30 kvm annex. Elvärme golv i två badrum + hall i villan.
Frånluftsvärmepump Nibe Fighter 360P från 2010 i villan, kompressor bytad 2021. Extern varmvattenberedare Metro 300l, som förmodligen installerades för ett bubbelbad som vi har skrotat.
Lösullsisolering vind villa kompletterad till 50 cm våren 2022.
Vi har 21 grader i villan, i annex som används som gäststuga o förråd räcker oftast 16 grader. Eluppvärmda golven används bara i ett badrum, för tillfället endast nattetid för upptorkning efter dusch. Externa varmvattenberedaren står på 70 grader. Har inte vågat koppla från denna (legionella) beroende på att värmepumpen dyker ner till 30 grader vid dusch. Ligger annars på 50-53 grader.
Som sagt verkligheten hinner fatt i juni nästa år. Mina funderingar hittills har varit solceller men samtidigt inser jag att värmesystemet inte är optimalt.
Ser att elpatronen ofta får gå in under kalla årstiden men har egentligen ingen riktig koll på när, eftersom jag kör i "automatläget". Har försökt köra manuellt mellan dom olika årstiderna vilket utmynnade i besök av servicetekniker. Hur som helst funderar jag på om byte till en kraftfullare frånluftsvärmepump skulle minska elkostnaden väsentligt.
Solceller är en större investering och villataket är i vinkel med största ytorna i norr/söder, dessutom är taket valmat vilket minskar ytan. Men eftersom huset är enplan är takytan stor i förhållande till boytan. Denna lösning minskar självklart inte elbehovet.
Luft/luftvärmepump har jag mest funderat över för kyla under värmeböljor men det skulle gå i villan eftersom där är ganska öppen planlösning. I annexet skulle det passa bra för snabb uppvärmning när man har gäster, men planlösningen är två stora rum + stort badrum där bubbelbadet stod. Tycker inte luft/luftvärmepump känns riktigt tilltalande eftersom man då ändå har kvar den klena frånluftsvärmepumpen.
Känner mig villrådig och saker ändrar snabbt och stort nu.
Bor i enplansvilla 180 kvm + annex 30 kvm byggda 1990 resp 2000.
Vattenburen värme med radiatorer i 150 kvm i villan, vattenburen golvvärme i 30 kvm villa och 30 kvm annex. Elvärme golv i två badrum + hall i villan.
Frånluftsvärmepump Nibe Fighter 360P från 2010 i villan, kompressor bytad 2021. Extern varmvattenberedare Metro 300l, som förmodligen installerades för ett bubbelbad som vi har skrotat.
Lösullsisolering vind villa kompletterad till 50 cm våren 2022.
Vi har 21 grader i villan, i annex som används som gäststuga o förråd räcker oftast 16 grader. Eluppvärmda golven används bara i ett badrum, för tillfället endast nattetid för upptorkning efter dusch. Externa varmvattenberedaren står på 70 grader. Har inte vågat koppla från denna (legionella) beroende på att värmepumpen dyker ner till 30 grader vid dusch. Ligger annars på 50-53 grader.
Som sagt verkligheten hinner fatt i juni nästa år. Mina funderingar hittills har varit solceller men samtidigt inser jag att värmesystemet inte är optimalt.
Ser att elpatronen ofta får gå in under kalla årstiden men har egentligen ingen riktig koll på när, eftersom jag kör i "automatläget". Har försökt köra manuellt mellan dom olika årstiderna vilket utmynnade i besök av servicetekniker. Hur som helst funderar jag på om byte till en kraftfullare frånluftsvärmepump skulle minska elkostnaden väsentligt.
Solceller är en större investering och villataket är i vinkel med största ytorna i norr/söder, dessutom är taket valmat vilket minskar ytan. Men eftersom huset är enplan är takytan stor i förhållande till boytan. Denna lösning minskar självklart inte elbehovet.
Luft/luftvärmepump har jag mest funderat över för kyla under värmeböljor men det skulle gå i villan eftersom där är ganska öppen planlösning. I annexet skulle det passa bra för snabb uppvärmning när man har gäster, men planlösningen är två stora rum + stort badrum där bubbelbadet stod. Tycker inte luft/luftvärmepump känns riktigt tilltalande eftersom man då ändå har kvar den klena frånluftsvärmepumpen.
Känner mig villrådig och saker ändrar snabbt och stort nu.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 971 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 971 inlägg
Var i landet är detta?
En Luft/luft har tre fördelar, dels kylan sommartid (som iofs inte kommer minska förbrukningen, tvärtom), dels avlasta frånluftsvärmepumpen så den kanske räcker till och dels är det en låg kostnad och går att få tag på.
Annars är det väl en luft/vatten, bergvärme eller annat som gäller. Elpatron som går in ofta är ju problemet.
En Luft/luft har tre fördelar, dels kylan sommartid (som iofs inte kommer minska förbrukningen, tvärtom), dels avlasta frånluftsvärmepumpen så den kanske räcker till och dels är det en låg kostnad och går att få tag på.
Annars är det väl en luft/vatten, bergvärme eller annat som gäller. Elpatron som går in ofta är ju problemet.
Frånluftsvärmepump passar inte eftersom den inte kan återvinna värmen in annexet och totala BOA dessutom är större än 200 kvm. Satsa på bergvärme eller luftvattenvärmepump. För ventilationen räcker en kanalfläkt bra.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Tack för svar. Sorry, missade att detta är i Skåne. Bergvärme vet jag inte om det fungerar. Sandjord tomt 1500 kvm, alltså inte ytjordvärme åtminstone. Fråga: Är luft/vattenVP så mycket effektivare än frånluftVP? FrånluftVP jobbar ju med 20 grader inkommande, en luftvattenVP med ytterluft från + 15 till - 15??
Luftvattenvärmepump fungerar mycket bra i det milda klimatet i Skåne. Utmed kusterna blir det ju inte kallare än -10 °C. Frånluftsvärmepumparna har inte tillräcklig effekt för att även värma ett annex, måste blivit ett stort missförstånd där.
Du har redan fått lite olika råd på hur du ska lösa värmesystemet.
Så jag tittar mer på varmvattnet som normalt utgör ca en tredjedel av värmebehovet. Behöver du hålla 170 L varmvatten från frånluftsvärmepumpen. Och sedan 300 L varmvattenberedare på 70 grader? Hur många är ni i familjen och behov av varmvatten.
Det är känt att många är besvikna på äldre och nyare frånluftsvärmepumpar och dess låga temperatur på varmvatten. Nibe erbjuder mindre varmvattenberedare som en komplettering till dess generellt låga grader på 40-42 grader. Om er håller konstant 53 grader (55) så klarar ni väl två till tre duschar efter varandra. Att det sedan inte räcker till bubbelpool för två personer är känt..
Åtminstone kan ni sänka den större externa varmvattenberedare till 60 grader. Men det verkar som ni värmer upp onödigt mycket varmvatten med 470 liter. Där en normal familj klarar sig gott med 300 L varmvattenberedare på 60 grader. Så en fyra fem 20-25 minuters duschar får ni dra ner på. Eller låta bli att värma upp en massa varmvatten i onödan.
Så jag tittar mer på varmvattnet som normalt utgör ca en tredjedel av värmebehovet. Behöver du hålla 170 L varmvatten från frånluftsvärmepumpen. Och sedan 300 L varmvattenberedare på 70 grader? Hur många är ni i familjen och behov av varmvatten.
Det är känt att många är besvikna på äldre och nyare frånluftsvärmepumpar och dess låga temperatur på varmvatten. Nibe erbjuder mindre varmvattenberedare som en komplettering till dess generellt låga grader på 40-42 grader. Om er håller konstant 53 grader (55) så klarar ni väl två till tre duschar efter varandra. Att det sedan inte räcker till bubbelpool för två personer är känt..
Åtminstone kan ni sänka den större externa varmvattenberedare till 60 grader. Men det verkar som ni värmer upp onödigt mycket varmvatten med 470 liter. Där en normal familj klarar sig gott med 300 L varmvattenberedare på 60 grader. Så en fyra fem 20-25 minuters duschar får ni dra ner på. Eller låta bli att värma upp en massa varmvatten i onödan.
Bra att du fäster blicken på varmvattnet. Vi har inte ägt huset så länge och det dröjde innan jag förstod vad den extra varmvattenberedaren var för något. Bubbelpoolen finns inte längre!
Vi är bara två!! Bara två kortare duschar per dag. Tror du den externa varmvattenberedaren går att stänga av helt? Krävs det i så fall någon form av underhåll när den inte används?
Vi är bara två!! Bara två kortare duschar per dag. Tror du den externa varmvattenberedaren går att stänga av helt? Krävs det i så fall någon form av underhåll när den inte används?
Det du missar är att båda och typ bergvärme inte klarar av att hålla värmen i husen vid kallt väder. De kompletteras då med att elpatroner går in vid kallt väder. Så de förbrukar alla elvärme på ett eller annat sätt. För att komplettera när det är kallare. Vanliga luftvärmepumpar tappar däremot sin värmeeffekt och då behöver de kompletteras med externa värmekällor. .N Nils45 skrev:Tack för svar. Sorry, missade att detta är i Skåne. Bergvärme vet jag inte om det fungerar. Sandjord tomt 1500 kvm, alltså inte ytjordvärme åtminstone. Fråga: Är luft/vattenVP så mycket effektivare än frånluftVP? FrånluftVP jobbar ju med 20 grader inkommande, en luftvattenVP med ytterluft från + 15 till - 15??
För att räkna ut systemens förmåga så räknar man med COP som enkelt talar om hur mycket extra värme man kan utvinna mot exempelvis ett elelement på 1 kw vid olika temperaturer. Och sedan SCOOP för hur effektiva de är under en längre tid. När man pratar om höga COP ska man veta att första mätningen är vid +7 grader.. .
Din äldre frånluftsvärmepump sparar bara ta ca 2kw på frånluften. Medans huset kan behöva vid kallt väder 6-7 kw. Då måste elpatronen gå in för att täcka in mellanskillnaden. Den lite nyare.Nibe 370 klarar 3 kw. Det är därför dags att väga olika fördelar med olika värmesystem som du har fått exempel på. När din 360 blir trasig.
Äldre system klarar generellt inte även om det är bergvärme etc att behålla värmen i husen när kylan går ner under -10 grader. Utan att elpatron går in och ger spetsvärme. Nyare system har bättre COP och SCOOP.
Det beror lite på hur det är kopplat med rören. Men bästa är väl bäst att koppla förbi den och tömma den på vatten. Men börja med att först sänka temperaturen till 60 grader.N Nils45 skrev:Bra att du fäster blicken på varmvattnet. Vi har inte ägt huset så länge och det dröjde innan jag förstod vad den extra varmvattenberedaren var för något. Bubbelpoolen finns inte längre!
Max rekommenderad BOA för F730/F750 är 150 kvm i 1-planshus och 200 kvm i 2-planshus. Inga annex eftersom frånluftsvärmepumpen inte kan återvinna värmen där. Nu har också priserna stigit kraftigt för F730/F750 så de motsvarar LVVP.