7 656 läst ·
24 svar
8k läst
24 svar
Omdragning av radiatorsystem
Moderator
· Stockholm
· 57 828 inlägg
Det är tillåtet med dolda skarvar på värmeledningsrör. Undantaget är fördelarcentralen som måste sitta inspekterbar i utrymme med tät botten osv.
Sedan är det givetvis att föredra att inte ha dolda skarvar.
Sedan är det givetvis att föredra att inte ha dolda skarvar.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Jag tror du är lite fel ute fast lite rätt endå! Hur man nu kan vara det?!Yrrol skrev:
16mm slang till varje enskild förbrukare (radiator) är helt OK! Men till dessa 16mm stick krävs en större framledning på fördelaren än 20mm beroende på hur många 16mm stick man har!
I dagens byggen (både villa och lgh) dras det både 15/16mm PEX till radisar och 12mm ELF/Cu. Och beroende på hur stora radiatorerna är i slutändan på sticket kan flera radisar kopplas med 12mm ELF/Cu. Hur stor/lite pump man använder sig av har också med saken att göra!
18mm till varje enskild radiator är inte standard! Hur stora radisar har du?
C22, lågtemp.krilleman_215 skrev:Jag tror du är lite fel ute fast lite rätt endå! Hur man nu kan vara det?!![]()
16mm slang till varje enskild förbrukare (radiator) är helt OK! Men till dessa 16mm stick krävs en större framledning på fördelaren än 20mm beroende på hur många 16mm stick man har!
I dagens byggen (både villa och lgh) dras det både 15/16mm PEX till radisar och 12mm ELF/Cu. Och beroende på hur stora radiatorerna är i slutändan på sticket kan flera radisar kopplas med 12mm ELF/Cu. Hur stor/lite pump man använder sig av har också med saken att göra!
18mm till varje enskild radiator är inte standard! Hur stora radisar har du?
6st 1meters = 5196 watt
2st 2meters = 3465 watt
golvvärmen = ?
------------------------------------
Över 8660 watt
*Stammarna är ca 15-16meter långa vardera.
I mitt första inlägg så skrev jag luddigt och ändrade; jag vet att systemet klarar att driva mina uppstick, och sista sträckan med pex. Men jag vill arbeta för att kunna sänka cirkulationen ytterligare.
- Det som egentligen kvarstår för mig nu är att byta sträckan mellan pannan och splittade stammen, där är det fortfarande 20mm pex så cirkulationspumpen kör onödigt hårt (vilket firman hävda att dom gjorde...).
Kommer alltså låta firma byta första och sista sträckorna, inte uppsticken.
Bara nämner att man inte ska nappa på underdimensionera. Jag ser dom gör detta i stora kulvertar till hela kvarter och jag har sett att resultatet inte blir super där heller.
(Anar att du var en av dom på värmepumpsforumet som hjälpte mig räkna i kampen emot skojarna. är tacksam för detta)
Redigerat:
Du har något annat fel i din anläggning också Yrrol. Som du skrev i någon annan tråd med skummande radvatten och kaviterande pump om inte trycket låg mot 1.5 bar i en anläggning med 1 m höjdskillnad mm. Det har inget med kopplingsledning i dim 16 att göra, däremot är övrigt klent helt klart.
Väcker liv i en gammal tråd avseende dolda kopplingar eller inte i värmesystem. Läser man Säker Vatteninstallation (2011:1) verkar det lite luddigt. Men i frågor och svar-delen av hemsidan http://www.sakervatten.se/vanliga-fragor/installationsfragor står följande fråga och svar:
"2.3.2 Får värmerör förläggas med dolda fogar?
Ja, fogar på värmeledningar behöver inte vara placerade så de är utbytbara. Kraven på förläggning för värmeledningar är inte lika hårda som för tappvattenledningar. Rekommendationen i Säker Vatteninstallation anger ändå att värmeledningar bör förläggas så att eventuellt utläckande vatten snabbt ska upptäckas."
"2.3.2 Får värmerör förläggas med dolda fogar?
Ja, fogar på värmeledningar behöver inte vara placerade så de är utbytbara. Kraven på förläggning för värmeledningar är inte lika hårda som för tappvattenledningar. Rekommendationen i Säker Vatteninstallation anger ändå att värmeledningar bör förläggas så att eventuellt utläckande vatten snabbt ska upptäckas."
Redigerat:
Fortsatta funderingar på min omdragning av radiatorsystem: Jag tänker byta ut befintlig rördragning.
1. Kan man blanda elförzinkade delarhttp://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/elforzinkade-ror-och-delar-/?colapse=true, med koppardelar (prisol och förkromade delar)?
2. Behövs stödhylsa till de elförzinkade rören?
3. Är det något särskilt man bör tänka på när de gamla radiatorerna skall få nya koppel? Jag har gamla sektionsradiatorer och har tänkt förnya med http://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-kopplingssats-rak/?select=true. Jag inser att jag måste har rätt nipplar och anslutningsdetaljer för att få ihop det med radiator och rördragning, men är det något annat man bör tänka på?
1. Kan man blanda elförzinkade delarhttp://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/elforzinkade-ror-och-delar-/?colapse=true, med koppardelar (prisol och förkromade delar)?
2. Behövs stödhylsa till de elförzinkade rören?
3. Är det något särskilt man bör tänka på när de gamla radiatorerna skall få nya koppel? Jag har gamla sektionsradiatorer och har tänkt förnya med http://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-kopplingssats-rak/?select=true. Jag inser att jag måste har rätt nipplar och anslutningsdetaljer för att få ihop det med radiator och rördragning, men är det något annat man bör tänka på?
Var ska jag börja felsöka för att åtgärda att radiator #2 på ena stammen, behöver luftast flera gånger under framförallt vintern, och att jag behöver 1,5 bar för att undvika att det blir lika ofta rinnande ljud i samma radiator/radiatorerna?Luftning av radiator 2 luktar fortfarande endel gummi. I början hittade jag små gummibitar i filtret vid bergvärmepumpen.GK100 skrev:
(Jag har köpt en nya radiatorventiler till samtliga men inte bytt än. Funderar även på hur tryckkärlet mår)
Lite förbryllad att behövt avlufta denna radiatorn i flera år, och att det är just #2 i ledet.
Inga läckor hittade.
Klicka här för att svara