Hej,
Vi önskar bygga ut vår altan så att den sträcker sig över garagenedfarten och runt husknuten men funderar lite huruvida man kan bygga över nedfarten (se bild)? Vi önskar fortfarande ha kvar nedfarten då det är enda vägen in/ut ur källaren om man ska byta tvättmaskin eller dyl.
Det är ca 3meter, behöver man en pelare i mitten eller klarar det sig över hela med rejäla stommar? Någon som gjort något liknande och har ev. tips?
Edit: En annan fundering är huruvida plintar såpass nära muren trycker ut den? Den har redan en liten lutning inåt, detta kan väl förvärras av att köra ned plintar?
mvh
Vi önskar bygga ut vår altan så att den sträcker sig över garagenedfarten och runt husknuten men funderar lite huruvida man kan bygga över nedfarten (se bild)? Vi önskar fortfarande ha kvar nedfarten då det är enda vägen in/ut ur källaren om man ska byta tvättmaskin eller dyl.
Det är ca 3meter, behöver man en pelare i mitten eller klarar det sig över hela med rejäla stommar? Någon som gjort något liknande och har ev. tips?
Edit: En annan fundering är huruvida plintar såpass nära muren trycker ut den? Den har redan en liten lutning inåt, detta kan väl förvärras av att köra ned plintar?
mvh
Redigerat:
Vilken del lutar, ser ut som den till vänster. Hur gammal är muren, den kommer att ge sig med tiden och det går inte att rädda den utan att gräva upp allt bakom. Det går att sträva upp den, om det inte är för mycket lut nu och ni kan gilla det. Det är bara 3 meter så bara ta till virke som kan klara en snölast eftersom det roligen inte blir spetstak.
Muren är antagligen sedan 70-80 talet gissar jag helt fritt, lutar mest på högersidan sett uppifrån - lutningen är inget problem nu - jag tänker mest om mer last kommer trycka mer på muren, men jag vet inte riktigt hur lasten fördelas i marken.J jonaserik skrev:Vilken del lutar, ser ut som den till vänster. Hur gammal är muren, den kommer att ge sig med tiden och det går inte att rädda den utan att gräva upp allt bakom. Det går att sträva upp den, om det inte är för mycket lut nu och ni kan gilla det. Det är bara 3 meter så bara ta till virke som kan klara en snölast eftersom det roligen inte blir spetstak.
3 meter emellan blir väl närmare 4 meter mellan plintarna, vet någon om det finns bra sidor online där man kan räkna på Max mellan plintar och tjocklek på de bärande stommarna? Det blir inget tak här över.
Klicka här för att svara



