3 102 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Renovera tvättstuga, skjutbar dörr mm.
Vi har börjat kolla lite på att renovera tvättstugan. Allt som finns nu ska bort och nytt ska in. Jag har lite funderingar på skjutdörren som ska sitta i en vägg och om att ta bort elementet och sätta dit golvvärme. Hur ska jag gå tillväga? Jag infogar 2st bilder. Väggen borde väl inte var några problem att ta ner. Väggen består av 45mm reglar med spontade brädor och gips på varje sida. Där elementet sitter nu så ska det upp ett skåp.

I den här tråden finns tips o tankar kring golvvärme från befintlig radiator, instruktivt med bilder o allt. Skjutdörr kräver väl att du tar loss väggskivor, lägger in förstärkning/alt. kör med tjockare vägg, 45reglar är inte så mycket att lägga skjutdörr i. Gjorde själv en skjutdörr i ett befintligt valv genom att bygga på väggen, själva dörren i klent virke med vitlackad masonit. Det funkade - sådär, gick lite trögt o dörren slog sig lite. Vågar inte tänka på hur det såg ut inne i väggen, gick inte att komma åt. Ett alternativ är att göra en kornish o låta dörren ligga på befintlig vägg. Inte det snyggaste men du kommer lindrigt undan, kan ju ta den gamla innerdörren till det!?
Kjell G
Kjell G
Verkar vara mindre dimension=tätare slinga. Kanske 12mm rör med 120mm c/c, men det finns kanske nån som vet hur man dimensionerar detta.
Prisol tror jag funkar för ingjutning, men plast går förstås det med. Skulle själv föredra plast=ekonomi. Klinkers är bra, fördelar värmen på ett bra sätt och tål även temperaturförändringar.
Lycka till!
Kjell G
Prisol tror jag funkar för ingjutning, men plast går förstås det med. Skulle själv föredra plast=ekonomi. Klinkers är bra, fördelar värmen på ett bra sätt och tål även temperaturförändringar.
Lycka till!
Kjell G
Eftersom jag eldar med ved (500l acktank) så händer det att huset har kylts av och då brukar jag släppa ut mer värme, ofta över 60grader och det gillar ju inte plastslangen. Men vi ska väl snart byta ut tank (2500l) och vedpanna så då kanske man inte behöver släppa ut extra värme. Vi ligger på ca 45grader ut när det är ca 10-15minus.
Sen det där med väggen och skjutdörr så blir det mycket snyggare att dörren går inne i väggen. Halva väggen kommer ju stå kvar och sedan får man på något sätt bygga en ny på andra sidan.
Sen det där med väggen och skjutdörr så blir det mycket snyggare att dörren går inne i väggen. Halva väggen kommer ju stå kvar och sedan får man på något sätt bygga en ny på andra sidan.
Jag behöver beställa lite grejor från RinkabyRör. Hur ska jag göra för att ansluta till rören som kommer upp ur golvet? Jag har tänkt lägga allt under skåpet (i sockeln). Vad för anslutningar mm behöver jag så att det blir tätt och så att jag kan lufta? Kommer att köra med LK 12mm plaströr.
Hur ska jag göra utblåset från torktumlaren? Förut gick det en slang från TT till taket där utsug finns (FTX). Men nu är det så att jag ska hänga upp en litet större skåp på väggen där slangen gick förut, så den får inte plats riktigt. Finns det någon bättre lösning på detta? Hur smalt rör/slang kan man köra med? Den som fanns förut var ca 100-120mm.
Joukko skrev:Hur ska jag göra utblåset från torktumlaren? Förut gick det en slang från TT till taket där utsug finns (FTX). Men nu är det så att jag ska hänga upp en litet större skåp på väggen där slangen gick förut, så den får inte plats riktigt. Finns det någon bättre lösning på detta? Hur smalt rör/slang kan man köra med? Den som fanns förut var ca 100-120mm.
Ingen?
Klicka här för att svara