1 644 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Golvbrunn
Bygger du om så måste du byta då din brunn inte längre är godkänd. Du använder väl tvättstugan? Om inte så kan du sluta använda det som ett "våtrum" och då behöver du förstås inte en brunn överhuvudtaget.
Att byta brunn är det enklaste när man gör om ett våtrum, så att inte byta vore bara snåldumt.
Att byta brunn är det enklaste när man gör om ett våtrum, så att inte byta vore bara snåldumt.
Brunnar innan 1990 ska tydligen bytas enligt . Det är inte speciellt krångligt i träbjälklag. Kanske lite värre och ljudligare att bryta fram en gammal brunn ur en gjuten platta.
Varför brytpunkten är just 1990 vet jag faktiskt inte. Hade varit intressant om någon hade kunnat belysa det. Kom det annorlunda infästningar för tätskikt då eller?
Reglerna hittar du här: http://www.bkr.se/upload/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf
/John
Varför brytpunkten är just 1990 vet jag faktiskt inte. Hade varit intressant om någon hade kunnat belysa det. Kom det annorlunda infästningar för tätskikt då eller?
Reglerna hittar du här: http://www.bkr.se/upload/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf
/John
Jag tror våtrum bara är dusch och bad...se punkt 2.3 och 2.4...
Är inte dumtsnålt, varmavettenberedaren intsalleras på tisdag och mattläggare+rörmokare kommer om 2 veckor...en golvbrunn är under vattenberedaren och kan ju vara svårt att byta den efteråt
Våran bereddare har gått sönder så vi hade inget val än att köra idenna ordning...
Är inte dumtsnålt, varmavettenberedaren intsalleras på tisdag och mattläggare+rörmokare kommer om 2 veckor...en golvbrunn är under vattenberedaren och kan ju vara svårt att byta den efteråt
Våran bereddare har gått sönder så vi hade inget val än att köra idenna ordning...
.. inget snack, men är det ett äldre hus 50-60-(viss del av 70)-talet och du har platta på mark, vilket är borde vara fallet med ett suterränghus, så kan mycket väl bi-utrymmen vara gjorda utan att det finns isolering under betongen och då kan det istället vara så att du inte ska ha ett tätskikt i hela golv-utrymmet. titta under 2.2 i BBV-reglerna (se länk i tidigare inlägg)
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Men framförallt är anledningen att det inte går att få tätskiktet godkänt enligt dagens normer med brunnar som är äldre än 1990 års modell och detta har med klämringen att göra.kamilenski skrev:
Klicka här för att svara