Hej!

Den förre ägaren av vårt hus satte in tvättmaskin och torktumlare i tvättstugan med en säkerhetsbrytare för respektive. Nu skall vi göra iordning i tvättstugan och skall då flytta dessa säkerhetsbrytare. Finns det någon anledning att ha en säkerhetsbrytare för TM resp TT eller kan vi koppla båda till samma säkerhetsbrytare? För info så kan både TM och TT "stängas av" med vredet på framsidan av maskinerna även om säkerhetsbrytaren är påslagen.
 
De matas sannolikt av 2 separata grupper (säkringar), var och en av maskinerna drar sannolikt ca 10A vid drift, och de är sannolikt säkrade med 10A säkringar, skall man då kunna köra båda samtidigt måste de ha separat matning.

Ett litet varningens ord. Det är vanligt att man drar fram en 3 fasgrupp till TM (äldre maskiner kopplades ofta på 3 fas), och så delar man numera ofta upp denna 3 fasgrupp till 2 enfasgrupper, en till TM, en till TT, den tredje blir oanvänd.

Men det innebär att det kan finnas 3 säkringar som måste brytas innan du får det helt spänningslöst i kopplingsdosan där uppdelningen från 3 fas till enfas sker.
 
hempularen skrev:
De matas sannolikt av 2 separata grupper (säkringar), var och en av maskinerna drar sannolikt ca 10A vid drift, och de är sannolikt säkrade med 10A säkringar, skall man då kunna köra båda samtidigt måste de ha separat matning.

Ett litet varningens ord. Det är vanligt att man drar fram en 3 fasgrupp till TM (äldre maskiner kopplades ofta på 3 fas), och så delar man numera ofta upp denna 3 fasgrupp till 2 enfasgrupper, en till TM, en till TT, den tredje blir oanvänd.

Men det innebär att det kan finnas 3 säkringar som måste brytas innan du får det helt spänningslöst i kopplingsdosan där uppdelningen från 3 fas till enfas sker.
Precis som du skriver är det en 3 fasgrupp som är uppdelad till 2 enfasgrupper och den tredje är oanvänd och det är tre säkringar så det har jag (numera) koll på. Är det några problem med att låta uppdelningen från 3fas till enfas ske i en säkerhetsbrytare istället för i en kopplingsdosa?
 
pezlin skrev:
.......Är det några problem med att låta uppdelningen från 3fas till enfas ske i en säkerhetsbrytare istället för i en kopplingsdosa?
Någon som kan svara på ovanstående fråga?
 
Inga problem!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.