F
flaektrem: Nån mer som har den motorn? Alltså Stiga Multiclip 50 S Plus efter 2014. Blåryker era vid start? Svårstartade?
0 svar · 6,1k läst
boltis
boltis: Ta en koll på vikings rb2. Ingen drift och väger 22kg.
10 svar · 3,4k läst
Oldboy
Oldboy: Tror att du i stora drag redan hittat relevanta skillnader. Jag har en häcksax med svärd som påminner om den översta klingan, och den är duktig på att haka tag i grenar. Sedan har jag en handjagare som mer då påminner om klinga nr 2 (saxskär), och den har svårt att klippa lite grövre grenar som brukar glida ut när man klipper. Jag har också märkt att den motordrivna (svärdtyp 1)
3 svar · 3,5k läst
·
P
Pumba: http://www.ebay.com/itm/Brake-Pad-Assembly-Lever-Fits-Husqvarna-LT100-LT125-LT151-Jonsered-Craftsman-/231354559567?hash=item35ddce6c4f:g:EwMAAOSwoBtW2Ilr Finns på ebay om det är artikel 532 13 08-40
4 svar · 2,7k läst
C
cpalm: Använder regelbundet både Fiskars blad och (klassiska röda) orv. Men faktum är att jag föredrar vår gamla antika handgjorda trä-orv. Den är lättare, lite längre och har bättre ergonomi. Likaså är det blad som används mest ett gammalt antikt exemplar, helt enkelt pga att det är betydligt längre än det längsta Fiskars-bladet jag har. Men annars är det absolut inget fel på
1 svar · 3,6k läst
S
Stingray468: Kört min stiga villa årsmodell 1986 i kraftig lutning (ca 35-40%) i en mindre slänt, dvs kortare perioder och det har funkat i alla år. Det som tog slut var klippdecket som rostade sönder. Har en HQ robot numera. Gud vad skönt att slippa gräsklippning !-) Rekommenderas varmt.
19 svar · 12,4k läst
andeb
andeb: [citat] Hej, vart köpte du axeln? Den verkar inte gå att köpa längre Mvh Andreas
4 svar · 8,3k läst
L
Larry1291: Okej najs tack för bra svar :-)
3 svar · 5,6k läst
Anna1984
Anna1984: [citat] Stämmer viktangivelsen så är det en väldigt stor nackdel för den nya maskinen.
6 svar · 3,0k läst
·
F
frecar: Köpte en SAE30 på Biltema av samma anledning som du Claes. Smidigt storlek. Den går dock fortfarande inte riktigt bra. Ska byta luftfilter också. Borde ordna sig efter det.
9 svar · 6,9k läst
D09
D09: Nu var traktorn borta när jag kom hem så den verkar ha fungerat Stort tack för all hjälp 😄👍🏼
197 svar · 77,5k läst
·
R
Robert-san01: [citat] Det är en annan konstruktion av motorn. Den har inga kolborst som överför elektricitet till rotorn. Ger bättre verkningsgrad, längre driftstid och oftast längre livslängd då det är mindre delar som slits. Det är lite mer elektronik i en med borstlösa motorer iom drivsteget, men de brukar inte vara något problem. För en hempulare är det dock mycket enklare att underhålla och
23 svar · 4,0k läst
·
Busster
Busster: Märkligt att jag hittade lösningen här i forumet först efter att jag gjort inlägget! Det visade sig att remmen hoppat av till hydrostaten men att den gjort det under fläkten och detta synstes inte. Det var bara lägga an bromsen och kränga tillbaka remmen och nu ska jag klippa resten av mattan! :-) Trevlig sommar
1 svar · 8,3k läst
mexitegel
mexitegel: Så sant så, min favorit är ôfsadrôpp :) Dalstorps-trakten verkar vara ett näste för "såget"-sägarna vill jag minnas.
13 svar · 8,4k läst
·
S
sepani: Hmmm....Tack, låter effektivt. Dock står häcken i gräns mot grannen så kan bli lite känsligt....I stugan bränner jag av ogräset på gångarna med bensin och det är oxo effektivt!
2 svar · 3,3k läst
anders07
anders07: 8 cm men man kan klippa gräset med häckgrejen som är 25 cm och dubbelsidig också...
7 svar · 4,2k läst
·
P
Pocket: [citat] Vet att tråden är gammal, men folk läser den kanske fortfarande. Som svar på frågan om fett eller olja, är det fett i lådan behövs den inte bytas. Låt det vara, det kommer att funka förträffligt. Mindre mängder grått eller vitt kan man låta vara om man inte upptäcker rost i lådan, då läcker den och måste ev. felsökas. Man KAN byta fettet mot olja, då kör man SAE
4 svar · 13,0k läst
T
Tumme_mitti_handen: Nu har jag mätt och kommer inte över 5.8 V. I och med att den ändå laddar lite, är det då mest troligt att det är permanentmagneterna som blivit dåliga med åren?
6 svar · 2,4k läst
K
kryman: Jag har förstått vad dödmansgreppet är. Man håller alltså i startsnöret med högerhand och i vänster hand håller man i både styr- och broms(eller handtags)bygeln. Efter man startat klipparen med startsnöret lägger man den i öglan så den kan vila där. När man vill stoppa klipparen släpper man loss vänster handen (bromsbygeln eller handtagsbygeln). Men jag har för mig när man
11 svar · 6,3k läst
·
D
Dirtsa: Har försökt men inte lyckats hitta via den vägen.
2 svar · 2,0k läst
A
annastrandh1: Choken verkar inte göra någon skillnad för mig. Har testat lite med den. Tack för fler förslag. Ska kolla upp dem!
8 svar · 8,2k läst
mekar-anders
mekar-anders: Har du 100m är det bensin som gäller. McCullochs bensindrivna är riktigt bra för runt 2000 spänn. Samma maskin som Husqvarnas enklaste.
1 svar · 2,7k läst
Norrhyttan
Norrhyttan: LED-lampor har ju inte så hög effekt. Funderar på en 27-wattare eller två 18-wattare.
2 svar · 5,2k läst
·
S
ion: [citat] Jo men tänkte på att liksom en dammsugare som blir för tät om man suger ex. gips så slutar den suga. Borde vara likadant med fläktverkan i en klippare, och som du sa, den blåser friskt utan uppsamlare.
5 svar · 3,5k läst
B
Byggare Sonja: Skruva bort skruven på toppen till magasinet, var försiktig när du öppnar den, fjädern kan sitta kvar i toppen. Sedan löser det sig antagligen genom att antingen har snöret lagt sig kors i magasinet, eller så har fjädern hoppat snett (eventuellt gått av, men mindre troligt). Brukar var enkelt att fixa.
3 svar · 16,7k läst
P
pebe292: [citat] Kolla med Hydroscand om de kan göra något.
2 svar · 13,2k läst
·
martin43
martin43: Det jobbiga med gamla B&S som vara går o går är ju precis det. Det går fint att fortsätta köra fast de puttrar och öser ut oförbränt bränsle. Ibland vore det bättre att de stannade så man är tvungen att åtminstone göra någon slags grundläggande underhåll och inställning.
32 svar · 38,1k läst
·
N
Nonkan: Tror också det har med växlarna att göra. Knappen ska INTE tryckas in när man lägger i neutral för start, endast när man vill lägga i backen.
2 svar · 3,4k läst
G
Ganntrader: Tack för alla tips jag får fundera på hur jag gör.
21 svar · 7,1k läst
N
Nonkan: Låter inget vidare. Dock är 9021 ett gjunummer på kåpan och säger inget om modell av Klippo egentligen. Det du behöver i det här fallet är i så fall motornummer, står instansat i plåt på själva motorn. Då kan man får fram sprängskiss via www.briggsandstratton.com
1 svar · 6,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.