Använder regelbundet både Fiskars blad och (klassiska röda) orv.
Men faktum är att jag föredrar vår gamla antika handgjorda trä-orv. Den är lättare, lite längre och har bättre ergonomi.
Likaså är det blad som används mest ett gammalt antikt exemplar, helt enkelt pga att det är betydligt längre än det längsta Fiskars-bladet jag har. Men annars är det absolut inget fel på Fiskars-bladen. Deras röjblad är perfekt att ta sly med, men jag har hört att de inte tillverkar det längre.
Det är nog inte en knackningslie om jag förstått rätt vad det innebär.
Använder tradtionell slipsten för skärpningen. Vet inte om det direkt finns något annat vettigt alternativ. Plus vanligt bryne förstås mellan slipningarna.