Oh ja, dom där klättermöjligheterna är ju jätteviktiga ... NÖDVÄNDIGA ... för den unga generationen. Eftersom jag själv håller på att föryngra/sätta nya träd i trädgården bevakar mina vuxna barn med hökögon sina två enorma 80-åriga klätterträd (bägge äpple - Husmoder och Gravenstein). De får absolut inte röras - måste stå kvar för kommande klättergenerationer.

Nå, jag älskar dessa också så det är ingen fara. Men de kräver proffsbeskärning varje år så de är egentligen inte vidare billiga i drift ;)

Kul att du kunde lösa detta nu; ett 'äkta' klätterträd behöver ju 1-2 generationer på sig att uppnå klätterstatus.

Vi hade en stor och hög tall på tomten i vår förra trädgård...där hängde vi ett riktigt tjockt rep (typ gympasalens klätterrep) Detta blev flera kvarters roligaste lekställe kan jag säga utan överdrift...det var både lian, klätterträd, gunga mm i ett... ;)

Till slut lärde man sig att inte få hjärtklappning varje gång ens unge var ett antal meter upp.....och kanske, kanske var det därför tjejerna, både egna och de som lekte hos oss, blev både starka och tuffa... 8)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.