Ta hem en grävmaskin och plana av marken med lagom fall från huset.
Använd matjord av bra kvalitet, blanda gärna med sand. 15 cm är absolut minimum ta gärna 20-30 cm. Undvik att köra på jorden med grävaren eftersom den annars blir väldigt kompakt.
Fräs ner gödsel i ytjorden (algomin trädgårdgödsel är bra till detta) jämna av för hand med kratta och ta bort minsta antydan till ogräs.
Så med en långsamtväxande grässort (typ Extra Green e.dyl.). Det tar lite längre tid att komma upp, men ger en mycket behagligare matta senare. Om du sår på vår/sommar så måste du vattna så att fröna inte torkar. Om du sår på hösten (aug-sept) så är det bara att luta sig tillbaka då nattfukten sköter bevattningen.
Platta till och mulla ner fröna med gallervält.
När gräset har tagit sig och man kan beträda mattan gödslas den med t.ex. Algomin gräsmattegödsel eller annan NPK-variant. (Algomin innehåller kalk också).
Vänta med första klippningen till gräset är 8-10 cm och klipp då ner till 6 cm.
Första året skall denna höjd hållas, sedan kan man klippa lägre om man så önskar.
Klipp dock aldrig av mer än 30% av grässtråt.
Man bör aldrig ha kortare gräs än 4 cm c:a för att slippa vattna vid minsta torrperiod.

Wow, vilken tydlig beskrivning TACK! :)

Visst gäller beskrivningen också om man väljer rullgräs?

Du verkar vara kunnig så jag passar på att fråga lite oxå ;)

Är det att föredra gräsfrö eller rullgräs?
Hur lång tid tar det tills de små fröna har bildat en matta?

Om man väljer rullgräs eller inte är mest en pris och tidsfråga.
Rullgräset är dyrare men man ser resultatet tidigare och kan använda mattan tidigare.
Det grova underarbetet är detsamma, man behöver dock inte vara lika noggrann med småstenar o. dyl om man skall rulla ut mattan ovanpå.
Bevattningen blir mer omfattande vid rullgräs eftersom vattnet måste ner till rötterna på gräset och få dessa att växa ner i det nya underlaget.
Man måste även vara beredd på att det är ganska bråttom att rulla ut gräset för att det inte skall hinna torka, vid frösådd kan man anpassa sig lite mer till vädret och ledig tid.
Det är enklare att få ett bra resutat med rullgräs, men jag anser att man efter en tid får minst lika bra gräsmatta på det traditionella sättet.
Hur man än gör så kommer man sedermera få små gropar m.m. i mattan som man får fixa till...

Tack igen!

Om vi väljer att så,
hur lång tid tar det tills de små fröna har bildat en matta?

Det är där nackdelen finns med frön...
Observera att detta är grovt generellt och beror mycket på vilken typ av gräsfrön man använder samt övriga förutsättningar.
Man kan normalt se spridda strån inom ett par veckor.
Det syns att det är en gräsmatta efter någon månad.
Någon månad senare kan man röra sig försiktigt på gräset.
När man kan använda gräset fullt ut är omöjligt att säga, men egentligen kanske inte förrän nästa säsong...

Jag har en gräsmatta som gjordes iordning för ca 20 år sedan. Den har stora tuvor, olika grässorter, sjunkningar mm. För att göra iordning den ordentligt tänkte jag fräsa upp den och sedan kratta bort det mesta gräset, hälla på kalk och gödsel, fräsa en gång till, jämna till och sedan så gräsfröna. Är det någon som har goda råd ? ???

Du ska inte så och gödsla vid samma tillfälle, då gror fröna sämre. Jag har samma protest mot Daniel_Ts beskrivning. Gödsla ska man inte börja göra förrän gräsmattan har börjat växa ordentligt. "Man brukar inte hälla mat i sängen hos någon som sover."

Se också till att du tar bort rotogräs som tex maskrosor innan du fräser. Om du delar en maskros i tusen bitar så får du tusen nya maskrosor!

"Man brukar inte hälla mat i sängen hos någon som sover."

hi hi hi :D
bra liknelse!

Jag anser iallafall att man bör få liv i jorden genom gödsling med ett inte alltför aggresivt gödsel (typ trädgårdsgödsel) innan man sår. Gör man det vid fräsningen så hinner det ligga i jorden en tid innan man har hunnit fixa till ytan med kratta och fått bort ogräs m.m.
Har man mycket fin jord kan man naturligtvis vänta tills gräset tagit sig, men det tar ju ett tag innan man kan springa runt på gräset med gödselspridaren.

För er som redan har gräsmatta men en med svackor och gropar kommer här ett gammalt (gräsrots ;)) tips som brukar funka....lägg sand ( typ sandlåde) över gropen ( som dock inte får vara alltför djup) Vips växer gräset upp över sanden som tränger ner och fördelar sig så gräsmattan blir jämn och tålig.

emyran skrev:
"Man brukar inte hälla mat i sängen hos någon som sover."

hi hi hi  :D
bra liknelse!
Fast Myran en och annan nappflaska har väl slunkit ner i såbädden...förlåt jag menar spjälsängen... ;)

Hur sent på hösten kan man så egentligen? Hörde nu att man kan så riktigt sent(sept-okt), överlever fröna då till nästa vår...? Trodde vi skulle behöva vänta till nästa år med golfgreenen ;D men fick nu en liten förhoppning om att man kanske kan få igång den tidigare än beräknat...
Bor i Sundsvall.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.