Hej!

Nu när huset är klart så är det ju bara (?!) trädgården kvar att anlägga. Vi har funderat fram och tillbaka och vi har skaplig koll på hur vi vill ha det.

Men det måste finnas människor som är experter på området som kan komma med goda råd och förslag på hur gångar och uteplatser skall placeras. Själv är man nybörjare på området och skulle behöva lite hjälp på traven. Inte ritar man sitt hus själv... inte alla i alla fall ::)

Någon som känner till någon trädgårdsarkitekt i Göteborgsområdet?

Bor inte i Göteborg men kan tipsa om Hushållningssällskapet. De har trädgårdsarkitekter.

Hur stor kan kostnaden tänkas vara för en arkitekt som ska planera en trädgård? Är den någon som har erfarenhet av det eller funderat på att anlita en?

Hej
Vi plockade in Hushållningssällskapet (Uppsala) i ett tidigt skede av vårt husprojekt, bl.a. för att hjälpa oss med husplacering och häck mot grannar.

Jag måste säga att jag inte var särskilt nöjd med det jag fick. Inte för att det i sak var dåligt, men hon var inte särskilt kreativ heller. Inte mycket nytt kom fram, som jag inte funderat på själv.

Hon hade dessutom missat vändplan för bil (vi har en skafttomt, och det är krav på att man skall kunna vända bilen, enligt kommunen - dessutom är det rätt praktiskt att slippa backa 25 m).

Totalt kostade det 5500 kronor (8-10 timmar, minns ej riktigt), och jag kände nog att de pengarna kunde jag lagt på trevliga växter istället.

/Karin

Vi har låtit vår arkitekt skissa på lite förslag på trädgården. Detta är något som fungerat för bra för oss. Dock kan han inte mycket om växter utan han vet vilken form som passar till vårt hus, sedan får vi leta i böcker och fråga oss fram

Sedan har jag under arbetets gång kommit på nya ideer som jag hoppas skall fungera. Hobbyfixare som man är har jag tom fixat en grävmaskin så att jg kan planera trädgården själv.
Det största problemet med vår tomt är att det idag är en åker :(
Inget hus är fint utan en bakgrund, så vår planerade trädgård kommer inte vara klar på åtminstone 7 år eller så.

Får jag vara nyfiken och fråga hur stora tomter ni har?

Känns llte fjuttigt att vända sig till en arkitekt med våran lilla tomt ::)

Vem vet, vi kanske skulle bli totalt utskattade tillpåköpet ;)

En stor gräsmatta kan väl bara göra en ko glad?

Jag tror det är väl använda pengar att ta hjälp av en trädgårdsarkitekt för att åtminstone dra upp de grova riktlinjerna. Placering av uteplats, gångar träd och större rabatter. Det blir kollosalt mycket extraarbete om man efter några år upptäcker att man måste flytta något av detta för att det inte blev bra.

En duktig trägårdsarkitekt kan dessutom svara på frågor om vad som kan trivas med de lokala förhållandena beroende på zon, väderstreck, jordmån etc. Det är dyrt att köpa växter som inte har en chans att trivas och växter som inte trivs ser tråkiga ut. De blir aldrig som på katalogbilderna.

sandfaerhus skrev:
En trädgård kan aldrig bli för liten för en landskaps/trädgårdsarkitekt! Faktiskt ännu viktigare att liten yta är välplanerad. På min ålders höst är min högsta önskan att jag kan få en max 100 kvm stor trädgård ... jag är passionerat intresserad av trädgård och kommer definitivt ta in proffs då. Fördelen idag är ju att man kan köpa vuxna 'färdiga' träd och få fram en miljö på direkten (även om det kostar flis).
Instämmer...helt...fullt.. och fast ;)

min sambo vill ha häst, därav storleken
Du nybyggaren med det där tempot på att skaffa djur kan ni ju öppna eget snart... synd bara att det redan finns ett zoo i närheten  ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.