4 177 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Ny trädgård
Hej!
Vi är snart färdiga med vårt husbygge och funderar nu på trädgården. Vi har jättemycket funderingar, som de nybörjare vi är.
* Vi är inne på att anlita någon som kan hjälpa oss att planera trädgården. Vart vänder vi oss (vi bor i Norrköping)? Hur mycket kostar sånt? Vad ska man tänka på?
* Den intilliggande tomten är inte påbörjad med husbygge än - hur avgränsar man sin trädgård mot grannens? Hur funkar det? Ska vi höra med kommunen vem som köpt tomten och fråga dem hur de tänker avgränsa sin tomt? Är det sånt som vi grannar delar på, eller hur gör man vanligtvis? Vi är inne på att ha lite högre plank mot grannen åtminstone en bit, för vi har ingen naturlig uteplats i solen, eftersom baksidan på vårt hus (där vi ska ha verandan) får inte sol förrän framåt kl. 14. Så då tänker vi oss en perfekt plats att nyttja under soltimmarna mot grannen/vägen.
* Blir det tråkigt att ha plank runt om på baksidan? Vi har två småbarn och vill att de ska kunna springa omkring på baksidan utan att vi ska vara rädda för att de springer ut på vägen och så är vi inte så mycket för insyn heller. Om vi nu har plank mot vägen så blir det ju också en uteplats där med lä. Jag tänker mig att man kan ha ett högre plank (vi får lov att ha upp till 2 meter mot vägen) mot vägen (och en bit mot den avgränsande grannen) och sen lite lägre vid den andra sidan (där är en naturstig) och bara ett lågt staket på framsidan. Sen kan man ju "liva upp" planket på baksidan så att man kanske kan ha syrener, björnbärs- och hallonbuskar etc mot planket.
* Finns det bra hemsidor på Internet där man kan få tips och ideer?
Tacksam för svar!
Jag vet inte hur man gör för att infoga en bild, så jag kan dessvärre inte visa hur tomten ser ut. :-[ Men baksidan av tomten är liksom lite rundad. Kan också tillägga att tomten är 1150 kvadratmeter.

Vi är snart färdiga med vårt husbygge och funderar nu på trädgården. Vi har jättemycket funderingar, som de nybörjare vi är.
* Vi är inne på att anlita någon som kan hjälpa oss att planera trädgården. Vart vänder vi oss (vi bor i Norrköping)? Hur mycket kostar sånt? Vad ska man tänka på?
* Den intilliggande tomten är inte påbörjad med husbygge än - hur avgränsar man sin trädgård mot grannens? Hur funkar det? Ska vi höra med kommunen vem som köpt tomten och fråga dem hur de tänker avgränsa sin tomt? Är det sånt som vi grannar delar på, eller hur gör man vanligtvis? Vi är inne på att ha lite högre plank mot grannen åtminstone en bit, för vi har ingen naturlig uteplats i solen, eftersom baksidan på vårt hus (där vi ska ha verandan) får inte sol förrän framåt kl. 14. Så då tänker vi oss en perfekt plats att nyttja under soltimmarna mot grannen/vägen.
* Blir det tråkigt att ha plank runt om på baksidan? Vi har två småbarn och vill att de ska kunna springa omkring på baksidan utan att vi ska vara rädda för att de springer ut på vägen och så är vi inte så mycket för insyn heller. Om vi nu har plank mot vägen så blir det ju också en uteplats där med lä. Jag tänker mig att man kan ha ett högre plank (vi får lov att ha upp till 2 meter mot vägen) mot vägen (och en bit mot den avgränsande grannen) och sen lite lägre vid den andra sidan (där är en naturstig) och bara ett lågt staket på framsidan. Sen kan man ju "liva upp" planket på baksidan så att man kanske kan ha syrener, björnbärs- och hallonbuskar etc mot planket.
* Finns det bra hemsidor på Internet där man kan få tips och ideer?
Tacksam för svar!
Jag vet inte hur man gör för att infoga en bild, så jag kan dessvärre inte visa hur tomten ser ut. :-[ Men baksidan av tomten är liksom lite rundad. Kan också tillägga att tomten är 1150 kvadratmeter.

Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Vi har haft kontakt med en kille som är duktig på sån't här, jobbar främst med anläggningar av trädgårdar samt planering. Han heter liksom jag Calle och nås på 070-2056093, finns med firman i Norrköping.
Tycker han verkar kostnadseffektiv. Slå en signal och ställ frågorna!
Lycka till!
Tycker han verkar kostnadseffektiv. Slå en signal och ställ frågorna!
Lycka till!
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Var har ni byggt förresten? Vi kommer bygga i Svärtinge i höst!
Klicka här för att svara