2 096 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Gråtande äppleträd
Är det mycket torrt där det står? Om det är så kan det vara vits att ge den en giva vatten - helst med rotvattnare som du successivt flyttar runt kronans ytterkant. Totalt 5-8 kbm kan vara lämpligt (dvs inte några spannar vatten
) om trädet inte är så stort. Med rotvattnare tar det alltså ett par dygn.
Även träd dör ibland :-/
Även träd dör ibland :-/
Har trädets rötter rejält med mylla bör det klara betydligt mer än 15 år. Låt trädet få ett par år till på sig - ibland blir ett träd hängigt och behöver vila upp sig
. När började det deppa? Har det burit rikligt med frukt tidigare år?
Vitsen med egen fruktträdgård är ju just att man inte 'behöver' bespruta. Det är värdelöst med besprutning om man inte vet vad som felar - giftning skall alltid vara riktad. En chockartad beskärning för tre år sedan kan ev vara orsaken. Eftersom trädet inte är äldre än 15 år skulle jag avvakta - och sätta ett nytt träd någon annanstans utifallatt. Vissa äpplesorter är mer sjukdomsbenägna än andra - svårt att sia när vi inte heller vet vilken sort det är annat än att det är en tidig sort.
Klicka här för att svara