Sådde gräsfrön för ungefär två veckor sedan(Nelsons "Royal") och än syns inte ett strå!

Det står inte på säcken hur lång tid det ska ta innan det gror....men borde det inte ha gjort det?

Har, som säkert alla andra här, haft en hel del regn, så torkat bort har det ju inte. Kan det ha blivit för mycket regn?

Någon expert på gräs här?

kan nog knappt bli för mkt regn... ge dig till tåls... de kommer att dyka upp, man ser dom knappt föst man måste lååångt ner och skåda från sidan för att se de små. Sedan har ju vi inte haft någon värme å tala om heller, så kommer den så knaker det strax ska du se.

Okej då....jag har kanske lite bråttom :-/

Tack för att du svarade (och lugnade mig lite.....men bara lite ;))

Om det är så att du bor på en plats när ni haft mkt regn så kanske det inte varit tillräckligt för gräset. Ofta är det bättre att själv vattna just efter det regnat för att jorden då ta till sig vattnet bättre.

efter 2 veckor brukar man se små små gröna fjun om man tittar noga noga

sen säger det bara bang ;D

har iof varit kallt senaste 2 veckorna, men se till att vattna nu då det är varmt

Det ska se ut ungefär som i ett risfält ;D dvs mycket vatten, då börjar det snabbt att växa och brukar då dessutom växa ifrån ogräset.

Fredrik E skrev:
mycket vatten
Njaa, risken med mycket vatten är att fröna flyter upp och samlas i de pölar som bildas, men du menade kanske inte att det skulle vara så mycket vatten?

Man skall se till att det hela tiden hålls fuktigt. Det får absolut inte torka ut någon gång, har fröna börjat gro och det sedan blir uttorkat riskerar man att mycket av det man sått dör.

Så här säger Weibulls experter om gödning av nysådd gräsmatta:

Sprid ut ca 5 kg/100 kvm Tg Växupp (NPK-gödselmedel) när gräset börjar att synas, vattna efter. Gödningen gör ingen nytta nu pga att all näring vid groningen får den genom fröet. Se till istället att det är fuktigt på marken under groningen, ej så mycket vatten utan bara så marken är fuktig. Öka bevattningsmängden när gräset är uppe. Vattna fler mm men inte så ofta.

Hej

Har följt alla råd som www.olleberg.nu ger och det tog exakt en månad till min första klippning efter sådden(6/5). Nu efter min andra vitaminspruta så växer det så det knakar. Vi bor i Blekinge.
/Johan

olika frön gror olika fort... 3-5 veckor får man räkna med när det gäller gräs.
Jag antar att du myllade ner fröet... eller dressade med lite sand... och vattnade varje dag?

I så fall börjar det väl spira vid det här laget?

:D Nu spirar gräset för fullt!!
Har investerat i en vattenspridare som går nästan dygnet runt(stooor gräsmatta) och jag flyttar bara runt den till ställen som ser torra ut.
Ser att jag förmodligen får "efterså" lite på vissa ställen...men det gör inget!

Kul! :) Du har inga grannar som surar nu istället då..över att du vattnar?
Vi har en i skärgården som klagar på allt..
Nu senast när jag satte i gång spridaren kom han in o frågade vad vi hade för vatten...
Ja du..egen brunn precis som du, som inte sinat sen 1877!, tänkte jag.. men svarade nåt vänligt för att om möjligt irritera honom ännu mer.... ;D Näää fy skäms..

Bor själv i skärgården med egen brunn som inte heller har sinat men många andras har och jag riskerar inte att bli utan vatten för att blommorna ska må bra. Dessutom kan man då brunnen går tom få saltvattengenomslag och det repar sig inte.

Som tur är verkar de flesta grannar vara av samma åsikt att det är galenskap att hälla sötvatten över gräsmattorna.

Istället kör jag sjövatten i spridarna över gräsmattan.

///Johan

Johannabacken skrev:
Bor själv i skärgården med egen brunn som inte heller har sinat men många andras har och jag riskerar inte att bli utan vatten för att blommorna ska må bra. Dessutom kan man då brunnen går tom få saltvattengenomslag och det repar sig inte.

Som tur är verkar de flesta grannar vara av samma åsikt att det är galenskap att hälla sötvatten över gräsmattorna.

Istället kör jag sjövatten i spridarna över gräsmattan.

///Johan

Ja, det är sunt tänkt.
Vårt ställe är döpt efter hur rikt det är på vatten. Farbrorn vi köpte det av sa att när de på andra öar sinade åkte man över till oss o hämtade vatten och de sinade ändå aldrig. Så vi vågar vattna en del.
Men det går lika bra med saltvatten alltså? ???

Tja, Nu är ju gräsmattan nyutrullad så jag kan inte säga säkert ännu.....

Men enligt reservexpertisen (kollegor, grannar etc) så ska det gå bra att vattna gräsmattor med östersjövatten. Beror lite på var i östersjön man tar vattnet, salthalten kan variera beroende på om man har stora sötvattenutlopp i närheten tex.

Värt att notera är att jag de senaste två veckorna efter jag startade med sjöbevattning inte sett en enda snigel....... (kan naturligtvis sammanfalla med det torra vädret)

///Johan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.