3 952 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Så gräs - matjord blöt
Ok, skulle satt igång att så gräs, men det svätter skurar hela tiden, varpå jorden aldrig riktigt torkar upp.
Mao sjunker man ner några centimeter när man kliver på matjorden.
Är det vettigt att vänta med vältandet tills det är helt torrt, eller kör man på?
Jag har berört ämnet tidigare och då fått till svar att det är mer praktiskt och lättarbetat när ytan är torr.
Ok, men är det några klara nackdelar med att köra på fuktig jord, förutom då att marknivån kan tendera att bli lite för låg.
Myran
Mao sjunker man ner några centimeter när man kliver på matjorden.
Är det vettigt att vänta med vältandet tills det är helt torrt, eller kör man på?
Jag har berört ämnet tidigare och då fått till svar att det är mer praktiskt och lättarbetat när ytan är torr.
Ok, men är det några klara nackdelar med att köra på fuktig jord, förutom då att marknivån kan tendera att bli lite för låg.
Myran
Jag skulle nog har testat litet och sett hur det går. Det lär ju bero rätt mycket på jorden hur "geggig" den blir så det är svårt att gissa hur torr den måste vara. Blir det bara klafs när du vältar så är det nog bra att vänta men "myllar" det någorlunda och inte blir alltför djupa fotspår så skulle jag nog testa.
Jorden kommer ju sjunka ihop med tiden och om du gör djupa fotspår i den redan nu så tror jag den är litet för mjuk för en gräsmatta så då tjänar du på att välta ihop den litet när den är fuktig. Alltså, är jorden alltför mjuk och lucker så kommer gräsmattan bli knölig inom kort.
Jorden kommer ju sjunka ihop med tiden och om du gör djupa fotspår i den redan nu så tror jag den är litet för mjuk för en gräsmatta så då tjänar du på att välta ihop den litet när den är fuktig. Alltså, är jorden alltför mjuk och lucker så kommer gräsmattan bli knölig inom kort.
Tack för svar.
Det blir nog en test idag.
Har kanske tänkt lite galet tidigare, då jag tänkt att jorden inte ska sjunka undan nämnvärt alls när man kliver på det inför vältning.
Ola, menar du att jorden kan vara för mjuk för en gräsmatta?
Hur åtgärdar man det i såna fall? med att fräsa ner grus eller vad?
Mvh Myran
Det blir nog en test idag.
Har kanske tänkt lite galet tidigare, då jag tänkt att jorden inte ska sjunka undan nämnvärt alls när man kliver på det inför vältning.
Ola, menar du att jorden kan vara för mjuk för en gräsmatta?
Hur åtgärdar man det i såna fall? med att fräsa ner grus eller vad?
Mvh Myran
Klicka här för att svara