Hej,
nu när gräsklipparsäsongen har kommit igång så påminns jag återigen om hur ojämn min gräsmatta är, det är rentav jobbigt att dra runt klipparen även om den har självdrift.

Jag har ganska fuktig jord på åtminstone delar av tomten, och i år har jag dessutom haft en älg som klampat omkring och gjort djupa hålor. Jag hade tidigare en ide om att dränera gräsmattan på detta ställe, men skulle det funka att toppdressa med enbart sand här? Då skulle man ju göra två flugor på smällen, d.v.s både dränera och jämna av? :D

På övriga ställen där det inte är så fuktigt antar jag att jag får lägga jord. Är det nån speciell slags jord som används för toppdress?

Läs kommentarerna om dressjord och uppfyllnad av mig och mats_o i den här tråden:

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=38546/12#12

Som mats_o skriver kan du fylla när som helst under säsongen. Man klipper gräset innan och när man lagt ut dressjorden krattar man ordentligt så att den åker ner i gräset i stället för att ligga ovanpå. Uppåt 3-4 cm har jag sett folk fylla på per gång. Behöver man fylla mer låter man det gå ett tag så att gräset har vuxit upp ordentligt genom den förra uppfyllnaden och kör sen ett lager till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.