Har precis kört igång vårt bygge och börjar nu fundera på anläggning av gräsmatta. Vi bygger på en rullstensås som istort sett består av sand och rullstenar i varierande storlekar. Tomten har varit en skogstomt med gran och björk. Markvegetationen bestod mest av ljung.

Markförhållandena med sand gör att det blir ganska torrt i marken och jag undrar nu om någon vet om man måste lägga på lera eller något annat över sanden för att hålla kvar lite vatten till gräset? Tanken skulle vara att köra dit lera och plana ut över ytan och sedan lägga matjord och anlägga gräs.

Finns det någon som har erfarenhet av liknande (torra och extremt väldränerande) marförhållanden?? Alla tips och erfarenheter uppskattas

Hej

Låter som min tomt det här. Utlöpa på rullstensås, gammal skogsmark, främst tall.

Jag har fyllt ut delar av trädgården kraftigt och testat lite olika.

Längst upp mot skogen ligger 5-10 cm matjord ovanpå pinmon. Detta är inte bra. Det är för tunt så den biten dras med näringsbrist och torka.

I mitten har jag ca 10-15 cm jord över hitforslad blålera. Inte bra det heller, knöligt och ojämt och växer inte särskilt bra.

Bästa partiet är det där jag har sand/grus/sten och sen 15 cm jord. Här växer det så det knakar.

Men visst vi får nog acceptera att vi får vattna mer än de som bor på lerjord. Fördelen är att vi slipper fuktproblem under huset istället

Tack för ditt inlägg! Det växer alltså bäst där du enbart lagt dit 15 cm jord som jag förstår det?? ::)

Vi har också otroligt väldränerad tomt, det är ungefär 3 meter sand runt hela huset... ::) (trevligt för då kan man inreda källaren utan bekymmer) och gräsmattan växer faktiskt riktigt bra trots att det bara ligger ett lager matjord ovanpå sanden. Det som däremot tar sig sämre är träd och buskar, de vill gärna ha lite extra vatten om det inte regnat på ett tag. Mitt tips är att lägga ut en bevattningsslang då ni anlägger häck det är himla smidigt faktiskt...

Jepp det växer klart bäst där jag bara krattade till fyllmasorna och la på 15 cm jord

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.