22 443 läst ·
6 svar
22k läst
6 svar
Bygga staket?
Hejsan!
Har planer på att bygga ett lägre staket, runt 50-60 högt, och har nu en del frågor om tillvägagångssätt. Tanken är att gjuta stolpskor men frågan är avståndet mellan dessa stolpskor? Räcker de med att gräva 50 djupt och bottna med macadam (eller liknande).
Jag är tacksam för all info jag kan få.
// n
Har planer på att bygga ett lägre staket, runt 50-60 högt, och har nu en del frågor om tillvägagångssätt. Tanken är att gjuta stolpskor men frågan är avståndet mellan dessa stolpskor? Räcker de med att gräva 50 djupt och bottna med macadam (eller liknande).
Jag är tacksam för all info jag kan få.
// n
Jag köpte färdiga plintar plus en säck grovbetång till varje stolppost, hade ett avstånd på cirka 2 m imellan.
Grävde så djupt att betångdelen på plinten stack upp ngn cm, använde 70 cm plintar(50 hade räckt bra)
använde 4 tum stolpar(95x95)
Bra att ha saker:
långt snöre(för att få stolparna i en rät linge.
stolpvattenpass
skruvdragare med 2 st batterier
kap/ger såg
vanligt vattenpass
Grävde så djupt att betångdelen på plinten stack upp ngn cm, använde 70 cm plintar(50 hade räckt bra)
använde 4 tum stolpar(95x95)
Bra att ha saker:
långt snöre(för att få stolparna i en rät linge.
stolpvattenpass
skruvdragare med 2 st batterier
kap/ger såg
vanligt vattenpass
Hej!
I vårt förra hus hade vi planer på att själva bygga ett staket och satte därför plintar och stolpar med cc 2,0m. Sedan tog sommaren slut, andra projekt tog vid, en av stolparna blev nersparkade av ett rådjur(!) och vi tappade sugen. Då upptäckte vi att staketlängder sällan är längre än 1,8 m.
Så jag föreslår att ni inte har längre än cc 1,8 mellan stolparna.
Vi gjöt också och vi har i efterhand hört att det finns en jordborr man kan använda för att få ett smalt och djupt hål. Den ska visst gå att hyra t ex på plantskolor.
mvh fialotta
I vårt förra hus hade vi planer på att själva bygga ett staket och satte därför plintar och stolpar med cc 2,0m. Sedan tog sommaren slut, andra projekt tog vid, en av stolparna blev nersparkade av ett rådjur(!) och vi tappade sugen. Då upptäckte vi att staketlängder sällan är längre än 1,8 m.
Så jag föreslår att ni inte har längre än cc 1,8 mellan stolparna.
Vi gjöt också och vi har i efterhand hört att det finns en jordborr man kan använda för att få ett smalt och djupt hål. Den ska visst gå att hyra t ex på plantskolor.
mvh fialotta
Jag har mer en cc 2,0m, men med 70 cm plint och 25 kg betong blandat med singel och stenbumlingar så sparkar inget rådjur omkull denna...
hade en rätt så besvärlig tomt att gräva i, så jag gjorde hellre få rejäla stolpinfästningar än många spröda.
hade en rätt så besvärlig tomt att gräva i, så jag gjorde hellre få rejäla stolpinfästningar än många spröda.
Hej,
Intressant att läsa om era staket-byggen. Kan ni inte visa lite bilder?!
Jag ska själv snart gå igång med staketbygge, jag har frågat om tips i denna tråd...
http://www.byggahus.se/forum/traedgard/38097-vilket-staket-till-detta-hus-bild.html
Ge gärna förslag ni också!
Intressant att läsa om era staket-byggen. Kan ni inte visa lite bilder?!
Jag ska själv snart gå igång med staketbygge, jag har frågat om tips i denna tråd...
http://www.byggahus.se/forum/traedgard/38097-vilket-staket-till-detta-hus-bild.html
Ge gärna förslag ni också!
Hej!
Det var stolpskons undre del, den som ser ut som ett armeringsjärn ungeför som bröts ...!
mvh fialotta
Det var stolpskons undre del, den som ser ut som ett armeringsjärn ungeför som bröts ...!
mvh fialotta
Klicka här för att svara