Har en 2 meter hög (brant) och 20 meter lång lerslänt som jag skulle vilja få grön. tänke dock inte ha någon gräsmatta att klippa där utan söker någon täckande växt som kan hjälpa mig.

Några tips?

Krypoxbär (tror jag att den heter) är en marktäckande växt som ser ut ungefär som lingonris fast kraftigare och större. Man ska sätta en planta per kvm och den sprider sig sedan genom att de grenar som får markkontakt slår rot och bildar nya skott. Den kan dock behöva en ganska växtfri yta att slå rot på så finns det redan mycket gräs på slänten blir det antingen till att gräva bort det eller lägga på en matta och vänta i några år....

Beror på vilket läge slänten ligger i. Själv skulle jag priortera något som är vintergrönt. Finns många skuggtåliga vintergröna växter som kanske skulle funka - Vintergröna (vinca minor) eller Hasselört (asarum aeuropaeum) växer fort och täcker snabbt. Peta gärna ner några lökar i grupp för tidig blommning på våren, typ snödroppar och krokus så "händer" det lite saker med ytan också.

Lycka till!
/Vimsan

Fort och snabbt låter som min melodi. Jag får kika vad det kostar och hur mycket jord jag behöver kasta dit!

Tack!

Rekommenderar verkligen vintergröna, men bara om din slänt är avgränsad så att inte vintergrönan kan smita iväg... Den sprider sig otroligt (inte i gräsmatta dock) så man vill nog inte ha den bredvid en rabatt. Blommar fint med blåa blommor gör den också. Hos mig blommar det redan!

läste att vintergrönan blommar bäst i lätt halvskugga, men även i något soliga lägen, bara det inte blir för gassigt...

I min slänt är det sol i princip från 10 på morgonen till ena kvällen...

Hej!
I mina trakter så är det vanligt med kaprifol och murgröna och ibland ljung som markväxt i skogen. Så i vår slänt har vi tänkt att fröså ängsgräs samt att planera in sådant som växer naturligt i skogen .. vi hoppas att få en lättskött slänt som trivs i just vår jord och vårt "lokala" klimat. I Dalarna kanske blåbär och lingonsnår skulle fungera?? I soligt läge kan ju även någon marktäckande rossort fungera.
mvh fialotta

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.