1 800 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
"Dead-heading" och klängrosor
Jag har köpt följande remonterande, klängrosor
- Rosenholm
- Super Exelsa
- Super Dorothy
Blommorna börjar så smått bli utblommade och om jag förstått saken rätt borde de tas bort. Problemet är att jag inte hittar någon entydig information om _att_ man ska ta bort dem på ovanstående typer och i så fall hur.
Det tydligaste förslaget hittar jag på - Pruning Roses Part 1 där de pratar om sk dead-heading (vad det nu kan översättas till).
Så, någon som vet
- om jag ska ta bort de gamla blommorna och i så fall var/hur?!
- hur många gånger per år det kommer nya knoppar?
- Rosenholm
- Super Exelsa
- Super Dorothy
Blommorna börjar så smått bli utblommade och om jag förstått saken rätt borde de tas bort. Problemet är att jag inte hittar någon entydig information om _att_ man ska ta bort dem på ovanstående typer och i så fall hur.
Det tydligaste förslaget hittar jag på - Pruning Roses Part 1 där de pratar om sk dead-heading (vad det nu kan översättas till).
Så, någon som vet
- om jag ska ta bort de gamla blommorna och i så fall var/hur?!
- hur många gånger per år det kommer nya knoppar?
Vad jag förstår stimuleras knoppbildningen om man tar bort de gamla blommorna, på remonterande rosor alltså. Har också läst att det kan vara vettigt att ta klippa ner grenen ett par bladpar före blomställningen för att stimulera bildning av nya skott.
Du skall skära bort vissna blommor tillsammans med två blad närmast under den vissna blomman. Det brukar komma nya blombärande skott från bladvecken. Hur länge dom blommar beror bla på hur varm hösten blir, hur utsatta dom är för väder och vind, hur de sköts(vattning, gödsel) .Gödsla dom dock inte nu då de skall hinna avmogna till vintern.
Rosenholm är en jättefin ros, vill jag också ha!
Rosenholm är en jättefin ros, vill jag också ha!
Klicka här för att svara